Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran

Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mokhtar, Salina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/47945/1/SALINA%20BINTI%20MOKHTAR%20-%20MODEL%20KESEJAHTERAAN%20PSIKOLOGI.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.47945
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.479452020-11-27T02:52:40Z Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran 2018-07 Mokhtar, Salina L7-991 Education (General) Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikologi telah menyebabkan kesan negatif kepada GPKMP. Justeru kajian ini bertujuan membina model kesejahteraan psikologi berasaskan ihsan kendiri, sokongan sosial dan kesejahteraan spiritual dalam konteks GPKMP dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di Zon Utara Malaysia. Kajian dijalankan terhadap 322 GPKMP di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Teknik pensampelan pelbagai peringkat digunakan dan dijalankan melalui teknik pensampelan rawak strata mengikut kadar dan teknik pensampelan rawak mudah berkelompok. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif menerusi kaedah tinjauan berdasarkan reka bentuk keratan rentas dan melibatkan empat instrumen iaitu soal selidik Ihsan Kendiri, Rangkaian Sokongan Sosial, Kesejahteraan Spiritual dan Kesejahteraan Psikologi. Kaedah analisis yang sistematik digunakan dalam menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik. Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan perisian SPSS dan analisis inferensi pula menggunakan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) berbantukan perisian Smart PLS 3.0. 2018-07 Thesis http://eprints.usm.my/47945/ http://eprints.usm.my/47945/1/SALINA%20BINTI%20MOKHTAR%20-%20MODEL%20KESEJAHTERAAN%20PSIKOLOGI.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Mokhtar, Salina
Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
description Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikologi telah menyebabkan kesan negatif kepada GPKMP. Justeru kajian ini bertujuan membina model kesejahteraan psikologi berasaskan ihsan kendiri, sokongan sosial dan kesejahteraan spiritual dalam konteks GPKMP dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di Zon Utara Malaysia. Kajian dijalankan terhadap 322 GPKMP di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Teknik pensampelan pelbagai peringkat digunakan dan dijalankan melalui teknik pensampelan rawak strata mengikut kadar dan teknik pensampelan rawak mudah berkelompok. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif menerusi kaedah tinjauan berdasarkan reka bentuk keratan rentas dan melibatkan empat instrumen iaitu soal selidik Ihsan Kendiri, Rangkaian Sokongan Sosial, Kesejahteraan Spiritual dan Kesejahteraan Psikologi. Kaedah analisis yang sistematik digunakan dalam menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik. Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan perisian SPSS dan analisis inferensi pula menggunakan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) berbantukan perisian Smart PLS 3.0.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mokhtar, Salina
author_facet Mokhtar, Salina
author_sort Mokhtar, Salina
title Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
title_short Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
title_full Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
title_fullStr Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
title_full_unstemmed Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
title_sort model kesejahteraan psikologi berasaskan ihsan kendiri, sokongan sosial dan kesejahteraan spiritual dalam konteks guru pendidikan khas masalah pembelajaran
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2018
url http://eprints.usm.my/47945/1/SALINA%20BINTI%20MOKHTAR%20-%20MODEL%20KESEJAHTERAAN%20PSIKOLOGI.pdf
_version_ 1747821854168449024