Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran
Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikol...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/47945/1/SALINA%20BINTI%20MOKHTAR%20-%20MODEL%20KESEJAHTERAAN%20PSIKOLOGI.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.47945 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.479452020-11-27T02:52:40Z Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran 2018-07 Mokhtar, Salina L7-991 Education (General) Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikologi telah menyebabkan kesan negatif kepada GPKMP. Justeru kajian ini bertujuan membina model kesejahteraan psikologi berasaskan ihsan kendiri, sokongan sosial dan kesejahteraan spiritual dalam konteks GPKMP dalam Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di Zon Utara Malaysia. Kajian dijalankan terhadap 322 GPKMP di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Teknik pensampelan pelbagai peringkat digunakan dan dijalankan melalui teknik pensampelan rawak strata mengikut kadar dan teknik pensampelan rawak mudah berkelompok. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif menerusi kaedah tinjauan berdasarkan reka bentuk keratan rentas dan melibatkan empat instrumen iaitu soal selidik Ihsan Kendiri, Rangkaian Sokongan Sosial, Kesejahteraan Spiritual dan Kesejahteraan Psikologi. Kaedah analisis yang sistematik digunakan dalam menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik. Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan perisian SPSS dan analisis inferensi pula menggunakan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) berbantukan perisian Smart PLS 3.0. 2018-07 Thesis http://eprints.usm.my/47945/ http://eprints.usm.my/47945/1/SALINA%20BINTI%20MOKHTAR%20-%20MODEL%20KESEJAHTERAAN%20PSIKOLOGI.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Mokhtar, Salina Model Kesejahteraan Psikologi Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran |
description |
Guru Pendidikan Khas yang mengajar murid berkeperluan khas bagi kategori
masalah pembelajaran (GPKMP) menghadapi pelbagai isu yang menjejaskan
kesejahteraan psikologi seperti tekanan, compassion fatigue dan burnout dalam
pekerjaan. Penekanan yang kurang diberikan kepada aspek kesejahteraan psikologi
telah menyebabkan kesan negatif kepada GPKMP. Justeru kajian ini bertujuan
membina model kesejahteraan psikologi berasaskan ihsan kendiri, sokongan sosial
dan kesejahteraan spiritual dalam konteks GPKMP dalam Program Pendidikan Khas
Integrasi (PPKI) di Zon Utara Malaysia. Kajian dijalankan terhadap 322 GPKMP di
Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Teknik pensampelan pelbagai peringkat digunakan
dan dijalankan melalui teknik pensampelan rawak strata mengikut kadar dan teknik
pensampelan rawak mudah berkelompok. Kajian ini menggunakan pendekatan
kuantitatif menerusi kaedah tinjauan berdasarkan reka bentuk keratan rentas dan
melibatkan empat instrumen iaitu soal selidik Ihsan Kendiri, Rangkaian Sokongan
Sosial, Kesejahteraan Spiritual dan Kesejahteraan Psikologi. Kaedah analisis yang
sistematik digunakan dalam menentukan kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik.
Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan
perisian SPSS dan analisis inferensi pula menggunakan Partial Least Squares
Structural Equation Modeling (PLS-SEM) berbantukan perisian Smart PLS 3.0. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Mokhtar, Salina |
author_facet |
Mokhtar, Salina |
author_sort |
Mokhtar, Salina |
title |
Model Kesejahteraan Psikologi
Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan
Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual
Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran |
title_short |
Model Kesejahteraan Psikologi
Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan
Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual
Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran |
title_full |
Model Kesejahteraan Psikologi
Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan
Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual
Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran |
title_fullStr |
Model Kesejahteraan Psikologi
Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan
Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual
Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Model Kesejahteraan Psikologi
Berasaskan Ihsan Kendiri, Sokongan
Sosial Dan Kesejahteraan Spiritual
Dalam Konteks Guru Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran |
title_sort |
model kesejahteraan psikologi
berasaskan ihsan kendiri, sokongan
sosial dan kesejahteraan spiritual
dalam konteks guru pendidikan khas
masalah pembelajaran |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.usm.my/47945/1/SALINA%20BINTI%20MOKHTAR%20-%20MODEL%20KESEJAHTERAAN%20PSIKOLOGI.pdf |
_version_ |
1747821854168449024 |