Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas

Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pembelajaran teradun terhadap kesediaan pembelajaran terarah kendiri (SDLR) dan pencapaian murid dalam subjek Ekonomi Asas. Variabel SDLR dikaji berdasarkan tiga dimensi utama iaitu dimensi pengurusan kendiri, dimensi keinginan untuk belajar dan dimensi kaw...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Krishnan, Sashi Kala
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/47947/1/SASHI%20KALA%20KRISHNAN%20-%20KEBERKESANAN%20PEMBELAJARAN%20TERADUN.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.47947
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.479472020-11-27T02:55:41Z Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas 2018-07 Krishnan, Sashi Kala L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pembelajaran teradun terhadap kesediaan pembelajaran terarah kendiri (SDLR) dan pencapaian murid dalam subjek Ekonomi Asas. Variabel SDLR dikaji berdasarkan tiga dimensi utama iaitu dimensi pengurusan kendiri, dimensi keinginan untuk belajar dan dimensi kawalan kendiri. Tiga model pembelajaran teradun iaitu model Station Rotation (SR), model Flipped Classroom (FC) dan model Lab Rotation (LR) dipilih sebagai model intervensi kajian. Kajian ini mengaplikasikan reka bentuk eksperimen kuasi dengan ‘Reka Bentuk Ujian Pra-Ujian Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara’. Seramai 132 orang murid tingkatan empat dari empat buah sekolah menengah harian diagihkan kepada empat kumpulan iaitu tiga kumpulan ekperimen yang menjalani pembelajaran menggunakan model FC, SR dan LR dan satu kumpulan dijadikan sebagai kumpulan kawalan yang menjalankan pembelajaran secara konvensional. Sampel dari keempat-empat sekolah merupakan kumpulan murid yang sedia ada ataupun intact group. Tiga hipotesis telah diuji. Prosedur Analysis of Covariance (ANCOVA) digunakan untuk mengetahui sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min SDLR dan prestasi pencapaian bagi keempat-empat kumpulan. Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk mengkaji hubungan antara kedua-dua variabel tersebut. Temu bual separa berstruktur telah dijalankan untuk mengetahui persepsi murid terhadap kesediaan menjalankan pembelajaran terarah kendiri serta dimensi-dimensinya. 2018-07 Thesis http://eprints.usm.my/47947/ http://eprints.usm.my/47947/1/SASHI%20KALA%20KRISHNAN%20-%20KEBERKESANAN%20PEMBELAJARAN%20TERADUN.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Krishnan, Sashi Kala
Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas
description Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pembelajaran teradun terhadap kesediaan pembelajaran terarah kendiri (SDLR) dan pencapaian murid dalam subjek Ekonomi Asas. Variabel SDLR dikaji berdasarkan tiga dimensi utama iaitu dimensi pengurusan kendiri, dimensi keinginan untuk belajar dan dimensi kawalan kendiri. Tiga model pembelajaran teradun iaitu model Station Rotation (SR), model Flipped Classroom (FC) dan model Lab Rotation (LR) dipilih sebagai model intervensi kajian. Kajian ini mengaplikasikan reka bentuk eksperimen kuasi dengan ‘Reka Bentuk Ujian Pra-Ujian Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara’. Seramai 132 orang murid tingkatan empat dari empat buah sekolah menengah harian diagihkan kepada empat kumpulan iaitu tiga kumpulan ekperimen yang menjalani pembelajaran menggunakan model FC, SR dan LR dan satu kumpulan dijadikan sebagai kumpulan kawalan yang menjalankan pembelajaran secara konvensional. Sampel dari keempat-empat sekolah merupakan kumpulan murid yang sedia ada ataupun intact group. Tiga hipotesis telah diuji. Prosedur Analysis of Covariance (ANCOVA) digunakan untuk mengetahui sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min SDLR dan prestasi pencapaian bagi keempat-empat kumpulan. Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk mengkaji hubungan antara kedua-dua variabel tersebut. Temu bual separa berstruktur telah dijalankan untuk mengetahui persepsi murid terhadap kesediaan menjalankan pembelajaran terarah kendiri serta dimensi-dimensinya.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Krishnan, Sashi Kala
author_facet Krishnan, Sashi Kala
author_sort Krishnan, Sashi Kala
title Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas
title_short Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas
title_full Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas
title_fullStr Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas
title_full_unstemmed Keberkesanan Pembelajaran Teradun Terhadap Kesediaan Pembelajaran Terarah Kendiri Dan Pencapaian Murid Dalam Subjek Ekonomi Asas
title_sort keberkesanan pembelajaran teradun terhadap kesediaan pembelajaran terarah kendiri dan pencapaian murid dalam subjek ekonomi asas
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2018
url http://eprints.usm.my/47947/1/SASHI%20KALA%20KRISHNAN%20-%20KEBERKESANAN%20PEMBELAJARAN%20TERADUN.pdf
_version_ 1747821854409621504