Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes

Strategi pengintegrasian bahan pembelajaran dan teknologi Internet semakin digunakan secara meluas dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Malah kerajaan juga telah melaksanakan pelbagai inisiatif seperti Pelan Pelaksanaan Infrastruktur dan Infostruktur bagi meningkatkan kemudahan Internet di univ...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusof, Rohani Mm
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/48382/1/ROHANI%20BINTI%20MM%20YUSOFF_hj.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.48382
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.483822021-02-22T08:39:05Z Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes 2018-09 Yusof, Rohani Mm L7-991 Education (General) Strategi pengintegrasian bahan pembelajaran dan teknologi Internet semakin digunakan secara meluas dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Malah kerajaan juga telah melaksanakan pelbagai inisiatif seperti Pelan Pelaksanaan Infrastruktur dan Infostruktur bagi meningkatkan kemudahan Internet di universiti awam. Namun keberkesanan penggunaan pembelajaran elektronik sebagai platform untuk penyampaian isi kandungan pelajaran dan untuk berinteraksi dengan pelajar merupakan suatu cabaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada e-Modul yang dibangunkan berasaskan gaya pembelajaran dan keperluan pelajar adalah berkesan untuk mempertingkat pencapaian pelajar. Kajian ini memilih topik Undang-undang Kontrak untuk dibangunkan memandangkan topik ini melibatkan isi kandungan yang sukar difahani seperti kes undang-undang perniagaan yang rumit. Kajian ini merupakan kajian kes yang melibatkan responden pelajar dari dua buah universiti awam iaitu Universiti Sains Malaysia dan Universiti Teknologi Mara. Terdapat dua fasa utama dalam kajian ini iaitu fasa pembangunan e-Modul yang berpandukan model ADDIE dan fasa penilaian keberkesanan e-Modul. Dalam fasa pembangunan e-Modul, penentuan gaya pembelajaran pelajar berasaskan model VARK mendapati tiada gaya pembelajaran yang dominan dan pelajar adalah multimodal dalam pembelajaran mereka. Hasil dapatan analisis keperluan menunjukkan bahan pembelajaran yang diperlukan ialah definisi istilah, fakta kes dan seksyen yang terlibat, nota ringkas, peta minda, sumber rujukan serta soalan kajian kes manakala cara persembahan berlandaskan videografik serta permainan dianggap wajar digunakan dalam e-Modul tersebut 2018-09 Thesis http://eprints.usm.my/48382/ http://eprints.usm.my/48382/1/ROHANI%20BINTI%20MM%20YUSOFF_hj.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Yusof, Rohani Mm
Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes
description Strategi pengintegrasian bahan pembelajaran dan teknologi Internet semakin digunakan secara meluas dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Malah kerajaan juga telah melaksanakan pelbagai inisiatif seperti Pelan Pelaksanaan Infrastruktur dan Infostruktur bagi meningkatkan kemudahan Internet di universiti awam. Namun keberkesanan penggunaan pembelajaran elektronik sebagai platform untuk penyampaian isi kandungan pelajaran dan untuk berinteraksi dengan pelajar merupakan suatu cabaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada e-Modul yang dibangunkan berasaskan gaya pembelajaran dan keperluan pelajar adalah berkesan untuk mempertingkat pencapaian pelajar. Kajian ini memilih topik Undang-undang Kontrak untuk dibangunkan memandangkan topik ini melibatkan isi kandungan yang sukar difahani seperti kes undang-undang perniagaan yang rumit. Kajian ini merupakan kajian kes yang melibatkan responden pelajar dari dua buah universiti awam iaitu Universiti Sains Malaysia dan Universiti Teknologi Mara. Terdapat dua fasa utama dalam kajian ini iaitu fasa pembangunan e-Modul yang berpandukan model ADDIE dan fasa penilaian keberkesanan e-Modul. Dalam fasa pembangunan e-Modul, penentuan gaya pembelajaran pelajar berasaskan model VARK mendapati tiada gaya pembelajaran yang dominan dan pelajar adalah multimodal dalam pembelajaran mereka. Hasil dapatan analisis keperluan menunjukkan bahan pembelajaran yang diperlukan ialah definisi istilah, fakta kes dan seksyen yang terlibat, nota ringkas, peta minda, sumber rujukan serta soalan kajian kes manakala cara persembahan berlandaskan videografik serta permainan dianggap wajar digunakan dalam e-Modul tersebut
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Yusof, Rohani Mm
author_facet Yusof, Rohani Mm
author_sort Yusof, Rohani Mm
title Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes
title_short Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes
title_full Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes
title_fullStr Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes
title_full_unstemmed Pembangunan Dan Penilaian E-Modul Undang-Undang Kontrak Berasaskan Gaya Pembelajaran Vark: Suatu Kajian Kes
title_sort pembangunan dan penilaian e-modul undang-undang kontrak berasaskan gaya pembelajaran vark: suatu kajian kes
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh
publishDate 2018
url http://eprints.usm.my/48382/1/ROHANI%20BINTI%20MM%20YUSOFF_hj.pdf
_version_ 1747821928175894528