Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah

Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseli...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Che Aman, Rahimi
格式: Thesis
語言:English
出版: 2006
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasai eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (kkb) dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (kkps) dan kumpulan kawalan (kk) data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan penghargaan kendiri (lnventori penghargaan kendiri coopersmith, 1984). Data ini dianalisis menggunakan anova dua-hala ukuran berulang dan korelasi pearson. Data kualitatlf diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses analisis kandungan