Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah

Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseli...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Che Aman, Rahimi
格式: Thesis
語言:English
出版: 2006
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-usm-ep.48571
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.485712021-03-09T08:05:02Z Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah 2006-06 Che Aman, Rahimi BF636-637 Applied Psychology Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasai eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (kkb) dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (kkps) dan kumpulan kawalan (kk) data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan penghargaan kendiri (lnventori penghargaan kendiri coopersmith, 1984). Data ini dianalisis menggunakan anova dua-hala ukuran berulang dan korelasi pearson. Data kualitatlf diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses analisis kandungan 2006-06 Thesis http://eprints.usm.my/48571/ http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic BF636-637 Applied Psychology
spellingShingle BF636-637 Applied Psychology
Che Aman, Rahimi
Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
description Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasai eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (kkb) dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (kkps) dan kumpulan kawalan (kk) data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan penghargaan kendiri (lnventori penghargaan kendiri coopersmith, 1984). Data ini dianalisis menggunakan anova dua-hala ukuran berulang dan korelasi pearson. Data kualitatlf diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses analisis kandungan
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Che Aman, Rahimi
author_facet Che Aman, Rahimi
author_sort Che Aman, Rahimi
title Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
title_short Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
title_full Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
title_fullStr Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
title_full_unstemmed Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
title_sort kesan kaunseling brief individu ke atas penghargaan kendiri dan kadar ponteng pelajar ponteng sekolah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2006
url http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf
_version_ 1747821949172580352