Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseli...
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English |
منشور في: |
2006
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-usm-ep.48571 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.485712021-03-09T08:05:02Z Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah 2006-06 Che Aman, Rahimi BF636-637 Applied Psychology Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasai eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (kkb) dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (kkps) dan kumpulan kawalan (kk) data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan penghargaan kendiri (lnventori penghargaan kendiri coopersmith, 1984). Data ini dianalisis menggunakan anova dua-hala ukuran berulang dan korelasi pearson. Data kualitatlf diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses analisis kandungan 2006-06 Thesis http://eprints.usm.my/48571/ http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
BF636-637 Applied Psychology |
spellingShingle |
BF636-637 Applied Psychology Che Aman, Rahimi Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah |
description |
Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan penggunaan kaedah kaunseling Brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut menerokapandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasai eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (kkb) dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (kkps) dan kumpulan kawalan (kk) data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan penghargaan kendiri (lnventori penghargaan kendiri coopersmith, 1984). Data ini dianalisis menggunakan anova dua-hala ukuran berulang dan korelasi pearson. Data kualitatlf diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses analisis kandungan |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Che Aman, Rahimi |
author_facet |
Che Aman, Rahimi |
author_sort |
Che Aman, Rahimi |
title |
Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah |
title_short |
Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah |
title_full |
Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah |
title_fullStr |
Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah |
title_full_unstemmed |
Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah |
title_sort |
kesan kaunseling brief individu ke atas penghargaan kendiri dan kadar ponteng pelajar ponteng sekolah |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2006 |
url |
http://eprints.usm.my/48571/1/Pages%20from%20Rahimi%20Binti%20Che%20Aman.24.pdf |
_version_ |
1747821949172580352 |