Pendekatan Tiga Dimensi Multimedia Bagi Meningkat Kemahiran Visualisasi Spatial Dl Kalangan Pelajar Kognitif Rendah Dalam Tajuk Pelan Dan Dongakan

Kajian ini bertujuan mengkaji kesan animasi 3D berbeza tahap realistik dalam koswer multimedia terhadap pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Matematik bagi tajuk Pelan dan Dongakan. Dua mod persembahan koswer multimedia interaktif Pelan dan Dongakan telah direka bentuk serta dibangunkan se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rahman, Abdul Rashid Abdul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/48799/1/Tiga%20Dimensi%20Multimedia%20Bagi%20Meningkatkan%20Kemahiran%20Visualisasi%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengkaji kesan animasi 3D berbeza tahap realistik dalam koswer multimedia terhadap pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Matematik bagi tajuk Pelan dan Dongakan. Dua mod persembahan koswer multimedia interaktif Pelan dan Dongakan telah direka bentuk serta dibangunkan secara sistematik berasaskan Model Reka Bentuk dan Pembangunan Pembelajaran Alessi & Trollip (2001) dan Adegan Pengajaran Gagne (1 985) yang dinamakan sebagai Tiga Dimensi Multimedia (30M) dan Tiga Dimensi Statik (30S). Simulasi mod persembahan koswer 30M yang dibangunkan oleh pengkaji berasaskan intervensi Teori Van Hiele dan Taksonomi SOLO (Structure of the Observed Learning Outcome) lalu membentuk satu kerangka konsepsual pembelajaran dikenali sebagai Visualisasi Tiga Dimensi Multimedia (V30M) yang berasaskan kepada Model Pemprosesan Maklumat (Gagne, Briggs & Wager, 1992) dan Teori Kognitif Pembelajaran Multimedia (Mayer, 2001).