Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda

Kajian Impak Lalulintas ataupun Penilaian Kesan Lalulintas (TIA) merupakan satu keperluan dan kaedah dalam kawalan perancangan. TIA mula disyaratkan penyediaanya sejak 10 tahun yang lepas. TIA merupakan dokumen yang perlu diserahkan kepada pihak berkuasa sebagai dokumen sokongan permohonan kebenaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rahim, Mohd Rozaimi Abdul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/49283/1/full%20thesis%20by%20Mohd%20Rozaimi%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.49283
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.492832021-06-14T07:20:13Z Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda 2019-08 Rahim, Mohd Rozaimi Abdul TH1-9745 Building construction Kajian Impak Lalulintas ataupun Penilaian Kesan Lalulintas (TIA) merupakan satu keperluan dan kaedah dalam kawalan perancangan. TIA mula disyaratkan penyediaanya sejak 10 tahun yang lepas. TIA merupakan dokumen yang perlu diserahkan kepada pihak berkuasa sebagai dokumen sokongan permohonan kebenaran Merancang. TIA dapat membantu para jururancang dan jurutera dalam menentukan kemungkinan kesan sesuatu projek kepada sistem pengangkutan dan trafik. TIA juga akan mencadangkan tindakan mitigasi untuk mengatasi kesan negatif terhadap cadangan pembangunan. Umum mengetahui bahawa setiap pembangunan atau pemajuan terutamanya perumahan akan menjana trafik pada masa akan datang. Kajian ini menilai dari aspek perbandingan ramalan trafik persimpangan berbanding data sebenar, perbandingan isipadu trafik bagi midblock., Tahap Perkhidmatan Persimpangan (LOS) dan tahap ketepuan simpang melalui laporan TIA yang diserah kepada pihak Jabatan Kerja Raya Daerah Kuala Muda. Daripada 13 kes perbandingan tersebut, didapati berlaku lebihan ramalan (over estimate) antara 7% hingga 14 % daripada 13 kes yang dikaji yang menggunakan peratus peningkatan trafik ( traffic growth) sebagai faktor gandaan dan berlaku kurang ramalan (under prediction) antara -9% hingga 36% tanpa menggunakan faktor peningkatan trafik. Penemuan kajian dianalisa dengan menggunakan kaedah kuantitatif yang merangkumi graf dan analisis korelasi dan regresi. 2019-08 Thesis http://eprints.usm.my/49283/ http://eprints.usm.my/49283/1/full%20thesis%20by%20Mohd%20Rozaimi%20cut.pdf application/pdf en public masters Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Perumahan, Bangunan & Perancangan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic TH1-9745 Building construction
spellingShingle TH1-9745 Building construction
Rahim, Mohd Rozaimi Abdul
Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda
description Kajian Impak Lalulintas ataupun Penilaian Kesan Lalulintas (TIA) merupakan satu keperluan dan kaedah dalam kawalan perancangan. TIA mula disyaratkan penyediaanya sejak 10 tahun yang lepas. TIA merupakan dokumen yang perlu diserahkan kepada pihak berkuasa sebagai dokumen sokongan permohonan kebenaran Merancang. TIA dapat membantu para jururancang dan jurutera dalam menentukan kemungkinan kesan sesuatu projek kepada sistem pengangkutan dan trafik. TIA juga akan mencadangkan tindakan mitigasi untuk mengatasi kesan negatif terhadap cadangan pembangunan. Umum mengetahui bahawa setiap pembangunan atau pemajuan terutamanya perumahan akan menjana trafik pada masa akan datang. Kajian ini menilai dari aspek perbandingan ramalan trafik persimpangan berbanding data sebenar, perbandingan isipadu trafik bagi midblock., Tahap Perkhidmatan Persimpangan (LOS) dan tahap ketepuan simpang melalui laporan TIA yang diserah kepada pihak Jabatan Kerja Raya Daerah Kuala Muda. Daripada 13 kes perbandingan tersebut, didapati berlaku lebihan ramalan (over estimate) antara 7% hingga 14 % daripada 13 kes yang dikaji yang menggunakan peratus peningkatan trafik ( traffic growth) sebagai faktor gandaan dan berlaku kurang ramalan (under prediction) antara -9% hingga 36% tanpa menggunakan faktor peningkatan trafik. Penemuan kajian dianalisa dengan menggunakan kaedah kuantitatif yang merangkumi graf dan analisis korelasi dan regresi.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Rahim, Mohd Rozaimi Abdul
author_facet Rahim, Mohd Rozaimi Abdul
author_sort Rahim, Mohd Rozaimi Abdul
title Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda
title_short Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda
title_full Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda
title_fullStr Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda
title_full_unstemmed Ralat Dalam Penilaian Impak Lalulintas (Tia) Kepada Perancangan Pengurusan Lalulintas : Kajian Kes Daerah Kuala Muda
title_sort ralat dalam penilaian impak lalulintas (tia) kepada perancangan pengurusan lalulintas : kajian kes daerah kuala muda
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Perumahan, Bangunan & Perancangan
publishDate 2019
url http://eprints.usm.my/49283/1/full%20thesis%20by%20Mohd%20Rozaimi%20cut.pdf
_version_ 1747821988581212160