Pemikiran Pendidikan Islam Menurut Badiuzzaman Said Nursi Dalam Risalah Al-Nur

Penyelidikan ini merupakan satu perbincangan mengenai pemikiran pendidikan Islam serta amalannya dengan merujuk kepada pandangan Badiuzzaman Said Nursi dalam kitab Risalah al-Nur. Memandangkan beliau hidup di zaman penjajahan Barat, manakala struktur sosial umat Islam mula terpengaruh dengan pemi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ayub, Mohd Nasir
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/50159/1/Pemikiran%20Pendidikan%20Islam%20Menurut%20Baiduzzaman%20Said%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan ini merupakan satu perbincangan mengenai pemikiran pendidikan Islam serta amalannya dengan merujuk kepada pandangan Badiuzzaman Said Nursi dalam kitab Risalah al-Nur. Memandangkan beliau hidup di zaman penjajahan Barat, manakala struktur sosial umat Islam mula terpengaruh dengan pemikiran Barat termasuklah dalam sistem pendidikan. Penyelidikan ini dilakukan bagi mencapai tiga objektif utama iaitu pertama, untuk memperkenalkan Said Nursi sebagai seorang tokoh dalam bidang pendidikan Islam. Keduanya, mengkaji karya Risalah al-Nur dalam isu-isu berkaitan pendidikan Islam. Ketiga, menganalisis bentuk pendidikan Islam Menurut Said Nursi berdasarkan Risalah al-Nur. Untuk mencapai objektif tersebut, penyelidik memilih dua kaedah pengumpulan data dan maklumat serta metode analisis. Data yang terkumpul akan dianalisis berdasarkan analisis kandungan. Penyelidikan ini diharapkan dapat membantu pihak yang berwajib merangka sistem pendidikan Islam yang lebih sempuma iaitu dengan mengambil kira struktur asas pendidikan Islam. Berdasarkan . pandangan Said Nursi, kaedah untuk meninggikan semula kemuliaan umat Islam ialah melalui pengukuhan sistem pendidikan umat Islam yang lebih memenuhi kehendak pada zaman tersebut dan bersifat sepadu. Salah satu usaha yang dirancang ialah penubuhan Universiti Madrasah al-Zahra’ yang merupakan model sistem pendidikan yang memenuhi tuntutan dunia dan juga akhirat.