Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah

Murid-murid sekolah mengamalkan gaya hidup sedentari dan menghadapi penurunan ketara dalam aktiviti fizikal. Kurang penglibatan dalam aktiviti fizikal boleh mendapat penyakit tidak berjangkit kronik seperti diabetis, penyakit jantung, kanser, tekanan darah tinggi, kemurungan, lebih berat badan dan O...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ang, Ha Loon
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/52082/1/ANG%20HA%20LOON%20-%20TESIS%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.52082
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.520822022-08-05T03:45:47Z Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah 2020-06 Ang, Ha Loon B1-5802 Philosophy (General) Murid-murid sekolah mengamalkan gaya hidup sedentari dan menghadapi penurunan ketara dalam aktiviti fizikal. Kurang penglibatan dalam aktiviti fizikal boleh mendapat penyakit tidak berjangkit kronik seperti diabetis, penyakit jantung, kanser, tekanan darah tinggi, kemurungan, lebih berat badan dan Obesiti. Trend sedemikan ini bukan sahaja memberi impak kepada kesihatan murid-murid malahan turut menyumbangkan kos perubatan negara ini. Penekanan perlu diberikan kepada aspek Teori Tingkah Laku Terancang dan sokongan sosial supaya dapat memberi kesan positif kepada murid-murid sekolah. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh Teori Tingkah Laku Terancang dan sokongan sosial untuk menggalakkan penglibatan aktiviti fizikal dalam kalangan murid-murid sekolah. Kajian ini dijalankan terhadap 363 orang murid-murid sekolah di Pulau Pinang. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan adalah reka bentuk pelbagai kaedah, menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Tiga instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu instrumen Physical Activity Questinnaire for Adolescents (PAQ-A), Theory of Planned Behavior Questionnaire (TpB) dan Social Support and Exercise Survey. Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan perisian SPSS dan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM, Smart PLS3.0). 2020-06 Thesis http://eprints.usm.my/52082/ http://eprints.usm.my/52082/1/ANG%20HA%20LOON%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic B1-5802 Philosophy (General)
spellingShingle B1-5802 Philosophy (General)
Ang, Ha Loon
Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah
description Murid-murid sekolah mengamalkan gaya hidup sedentari dan menghadapi penurunan ketara dalam aktiviti fizikal. Kurang penglibatan dalam aktiviti fizikal boleh mendapat penyakit tidak berjangkit kronik seperti diabetis, penyakit jantung, kanser, tekanan darah tinggi, kemurungan, lebih berat badan dan Obesiti. Trend sedemikan ini bukan sahaja memberi impak kepada kesihatan murid-murid malahan turut menyumbangkan kos perubatan negara ini. Penekanan perlu diberikan kepada aspek Teori Tingkah Laku Terancang dan sokongan sosial supaya dapat memberi kesan positif kepada murid-murid sekolah. Justeru, kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh Teori Tingkah Laku Terancang dan sokongan sosial untuk menggalakkan penglibatan aktiviti fizikal dalam kalangan murid-murid sekolah. Kajian ini dijalankan terhadap 363 orang murid-murid sekolah di Pulau Pinang. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan adalah reka bentuk pelbagai kaedah, menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Tiga instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu instrumen Physical Activity Questinnaire for Adolescents (PAQ-A), Theory of Planned Behavior Questionnaire (TpB) dan Social Support and Exercise Survey. Penganalisisan data kajian adalah menggunakan analisis deskriptif berbantukan perisian SPSS dan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM, Smart PLS3.0).
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Ang, Ha Loon
author_facet Ang, Ha Loon
author_sort Ang, Ha Loon
title Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah
title_short Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah
title_full Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah
title_fullStr Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah
title_full_unstemmed Pengaruh Faktor Tingkah Laku Terancang Dan Sokongan Sosial Terhadap Aktiviti Fizikal Dalam Kalangan Murid-Murid Sekolah
title_sort pengaruh faktor tingkah laku terancang dan sokongan sosial terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan murid-murid sekolah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
publishDate 2020
url http://eprints.usm.my/52082/1/ANG%20HA%20LOON%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1747822133184036864