Kaedah Sintesis Dakwah Dan Tarbiah Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan Pendidikan Islam Sekolah Menengah Berasaskan Kitab Al-Rasul Al-Mu’allim Wa Asalibuhu Fi Al-Ta’lim

Disertasi ini untuk menganalisis kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah. Kajian ini dilakukan kerana terdapat perbezaan dan kekeliruan antara penggunaan kaedah dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam di sekolah menengah yang menyebabkan guru tidak mema...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhd Fadzir, Nur Munirah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/52326/1/Pages%20from%202.%20Final%20Thesis%20Submission.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Disertasi ini untuk menganalisis kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah. Kajian ini dilakukan kerana terdapat perbezaan dan kekeliruan antara penggunaan kaedah dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam di sekolah menengah yang menyebabkan guru tidak memahami kaedah didikan yang tepat dan berkesan terhadap murid. Pengkaji menumpukan kepada kajian kitab iaitu Kitab al-Rasul al-Mu’allim wa Asalibuhu fi al-Ta’lim kerana dilihat lebih tersusun dari sudut pertemaannya yang juga disertakan dengan hadis-hadis Rasulullah SAW. Disebabkan kajian ini menumpukan kepada kajian kitab, maka kajian ini lebih sesuai untuk mengumpulkan data-data sekunder. Terdapat tiga objektif utama dalam kajian ini. Pertama, mengenal pasti kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah yang dicapai dengan kaedah kajian dokumen.