Kaedah Sintesis Dakwah Dan Tarbiah Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan Pendidikan Islam Sekolah Menengah Berasaskan Kitab Al-Rasul Al-Mu’allim Wa Asalibuhu Fi Al-Ta’lim

Disertasi ini untuk menganalisis kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah. Kajian ini dilakukan kerana terdapat perbezaan dan kekeliruan antara penggunaan kaedah dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam di sekolah menengah yang menyebabkan guru tidak mema...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Muhd Fadzir, Nur Munirah
格式: Thesis
語言:English
出版: 2020
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/52326/1/Pages%20from%202.%20Final%20Thesis%20Submission.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Disertasi ini untuk menganalisis kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah. Kajian ini dilakukan kerana terdapat perbezaan dan kekeliruan antara penggunaan kaedah dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam di sekolah menengah yang menyebabkan guru tidak memahami kaedah didikan yang tepat dan berkesan terhadap murid. Pengkaji menumpukan kepada kajian kitab iaitu Kitab al-Rasul al-Mu’allim wa Asalibuhu fi al-Ta’lim kerana dilihat lebih tersusun dari sudut pertemaannya yang juga disertakan dengan hadis-hadis Rasulullah SAW. Disebabkan kajian ini menumpukan kepada kajian kitab, maka kajian ini lebih sesuai untuk mengumpulkan data-data sekunder. Terdapat tiga objektif utama dalam kajian ini. Pertama, mengenal pasti kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah yang dicapai dengan kaedah kajian dokumen.