Kaedah Sintesis Dakwah Dan Tarbiah Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan Pendidikan Islam Sekolah Menengah Berasaskan Kitab Al-Rasul Al-Mu’allim Wa Asalibuhu Fi Al-Ta’lim

Disertasi ini untuk menganalisis kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah. Kajian ini dilakukan kerana terdapat perbezaan dan kekeliruan antara penggunaan kaedah dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam di sekolah menengah yang menyebabkan guru tidak mema...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Muhd Fadzir, Nur Munirah
格式: Thesis
语言:English
出版: 2020
主题:
在线阅读:http://eprints.usm.my/52326/1/Pages%20from%202.%20Final%20Thesis%20Submission.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Disertasi ini untuk menganalisis kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah. Kajian ini dilakukan kerana terdapat perbezaan dan kekeliruan antara penggunaan kaedah dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam di sekolah menengah yang menyebabkan guru tidak memahami kaedah didikan yang tepat dan berkesan terhadap murid. Pengkaji menumpukan kepada kajian kitab iaitu Kitab al-Rasul al-Mu’allim wa Asalibuhu fi al-Ta’lim kerana dilihat lebih tersusun dari sudut pertemaannya yang juga disertakan dengan hadis-hadis Rasulullah SAW. Disebabkan kajian ini menumpukan kepada kajian kitab, maka kajian ini lebih sesuai untuk mengumpulkan data-data sekunder. Terdapat tiga objektif utama dalam kajian ini. Pertama, mengenal pasti kaedah sintesis dakwah dan tarbiah dalam PdPc Pendidikan Islam Sekolah Menengah yang dicapai dengan kaedah kajian dokumen.