Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran: Kajian Di Daerah Jerantut
Pembelajaran al-Quran sentiasa berkembang sepanjang zaman. Pelbagai kaedah yang telah muncul dan telah diadaptasi sarjana supaya umat Islam boleh membaca al-Quran. Antaranya kaedah al-Baghdadi, kaedah al-Matien, kaedah Iqra dan kaedah Haraki (KH). Tumpuan kaedah pembelajaran al-Quran dewasa ini lebi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/52486/1/RABIATULADAWIYAH%20BINTI%20SALEH.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.52486 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.524862022-05-10T07:19:32Z Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran: Kajian Di Daerah Jerantut 2021-04 Saleh, Rabiatuladawiyah BP1-253 Islam L7-991 Education (General) Pembelajaran al-Quran sentiasa berkembang sepanjang zaman. Pelbagai kaedah yang telah muncul dan telah diadaptasi sarjana supaya umat Islam boleh membaca al-Quran. Antaranya kaedah al-Baghdadi, kaedah al-Matien, kaedah Iqra dan kaedah Haraki (KH). Tumpuan kaedah pembelajaran al-Quran dewasa ini lebih menumpukan kepada murid arus perdana. Walau bagaimanapun tiada satu kaedah khas untuk pembelajaran tilawah al-Quran bagi Murid Berkeperluan Khas (MBK) Bermasalah Pembelajaran. Melalui literatur kajian mendapati MBK yang mengikuti Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) kefungsian sederhana menguasai kemahiran membaca dan menulis. Namun demikian, masih kurang kajian kepada MBK Bermasalah Pembelajaran KSSM kefungsian sederhana mengenai kaedah pembelajaran tilawah al-Quran. Oleh sebab itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah Haraki dalam pengajaran al-Quran terhadap MBK Bermasalah Pembelajaran KSSM Kefungsian Sederhana. Dari sudut metodologi, kaedah yang digunakan ialah kaedah kuasi eksperimen. Pengkaji turut menganalisis data menggunakan perisian SPSS versi 23.0. Keputusan ujian t yang dijalankan ialah menunjukkan bacaan 5.563. Manakala bacaan min kaedah Haraki (Min=87.0) lebih tinggi berbanding dengan min kaedah Iqra iaitu (Min=34.60). Hal ini menunjukkan bahawa kaedah Haraki lebih berkesan daripada kaedah Iqra bagi pembelajaran tilawah al-Quran kepada MBK bermasalah pembelajaran kefungsian sederhana. Kesimpulannya, kaedah Haraki lebih sesuai digunakan untuk MBK bermasalah pembelajaran kefungsian sederhana dan dicadangkan menggunakan kaedah ini kepada mereka. 2021-04 Thesis http://eprints.usm.my/52486/ http://eprints.usm.my/52486/1/RABIATULADAWIYAH%20BINTI%20SALEH.pdf application/pdf en public masters Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
BP1-253 Islam L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
BP1-253 Islam L7-991 Education (General) Saleh, Rabiatuladawiyah Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran: Kajian Di Daerah Jerantut |
description |
Pembelajaran al-Quran sentiasa berkembang sepanjang zaman. Pelbagai kaedah yang telah muncul dan telah diadaptasi sarjana supaya umat Islam boleh membaca al-Quran. Antaranya kaedah al-Baghdadi, kaedah al-Matien, kaedah Iqra dan kaedah Haraki (KH). Tumpuan kaedah pembelajaran al-Quran dewasa ini lebih menumpukan kepada murid arus perdana. Walau bagaimanapun tiada satu kaedah khas untuk pembelajaran tilawah al-Quran bagi Murid Berkeperluan Khas (MBK) Bermasalah Pembelajaran. Melalui literatur kajian mendapati MBK yang mengikuti Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) kefungsian sederhana menguasai kemahiran membaca dan menulis. Namun demikian, masih kurang kajian kepada MBK Bermasalah Pembelajaran KSSM kefungsian sederhana mengenai kaedah pembelajaran tilawah al-Quran. Oleh sebab itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah Haraki dalam pengajaran al-Quran terhadap MBK Bermasalah Pembelajaran KSSM Kefungsian Sederhana. Dari sudut metodologi, kaedah yang digunakan ialah kaedah kuasi eksperimen. Pengkaji turut menganalisis data menggunakan perisian SPSS versi 23.0. Keputusan ujian t yang dijalankan ialah menunjukkan bacaan 5.563. Manakala bacaan min kaedah Haraki (Min=87.0) lebih tinggi berbanding dengan min kaedah Iqra iaitu (Min=34.60). Hal ini menunjukkan bahawa kaedah Haraki lebih berkesan daripada kaedah Iqra bagi pembelajaran tilawah al-Quran kepada MBK bermasalah pembelajaran kefungsian sederhana. Kesimpulannya, kaedah Haraki lebih sesuai digunakan untuk MBK bermasalah pembelajaran kefungsian sederhana dan dicadangkan menggunakan kaedah ini kepada mereka. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Saleh, Rabiatuladawiyah |
author_facet |
Saleh, Rabiatuladawiyah |
author_sort |
Saleh, Rabiatuladawiyah |
title |
Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran:
Kajian Di Daerah Jerantut |
title_short |
Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran:
Kajian Di Daerah Jerantut |
title_full |
Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran:
Kajian Di Daerah Jerantut |
title_fullStr |
Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran:
Kajian Di Daerah Jerantut |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Kaedah Haraki Dalam Pembelajaran Tilawah Al-Quran Murid Berkeperluan Khas (Mbk) Bermasalah Pembelajaran:
Kajian Di Daerah Jerantut |
title_sort |
keberkesanan kaedah haraki dalam pembelajaran tilawah al-quran murid berkeperluan khas (mbk) bermasalah pembelajaran:
kajian di daerah jerantut |
granting_institution |
Perpustakaan Hamzah Sendut |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.usm.my/52486/1/RABIATULADAWIYAH%20BINTI%20SALEH.pdf |
_version_ |
1747822186620518400 |