Modul Pembelajaran Integrasi Stem Forensik Dalam Meningkatkan Pemikiran Kritis Dan Kreativiti Saintifik Murid Sekolah Menengah Merentas Jantina
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai satu modul yang dikenali sebagai Modul Pembelajaran Integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik (PISTEM Forensik) serta mengkaji keberkesanan penggunaan modul ini terhadap pemikiran kritis dan kreativiti saintifik murid tingkatan empat. Kajian i...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English |
出版: |
2020
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.usm.my/53163/1/full%20thesis%20by%20NOOR%20FADZILAH_PRINT%20ON%202%20MAC%202020.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-usm-ep.53163 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.531632022-06-28T07:51:06Z Modul Pembelajaran Integrasi Stem Forensik Dalam Meningkatkan Pemikiran Kritis Dan Kreativiti Saintifik Murid Sekolah Menengah Merentas Jantina 2020-03 Aris, Noor Fadzilah L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai satu modul yang dikenali sebagai Modul Pembelajaran Integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik (PISTEM Forensik) serta mengkaji keberkesanan penggunaan modul ini terhadap pemikiran kritis dan kreativiti saintifik murid tingkatan empat. Kajian ini turut mengkaji sama ada penggunaan PISTEM Forensik memberi kesan yang berbeza terhadap tahap pemikiran kritis, tahap kreativiti saintifik dan pengekalan keduaduanya berdasarkan jantina murid. Kajian ini juga cuba menentukan mungkinkah kesan PISTEM Forensik ke atas tahap pemikiran kritis dan kreativiti saintifik adalah lebih tinggi pada murid lelaki atau murid perempuan atau mungkin kesannya sama untuk kedua-dua kumpulan. Kajian pembangunan modul ini mengaplikasikan reka bentuk sistem instruksi menggunakan Model ASSURE sebagai landasan utama. Ia terdiri daripada tiga peringkat berdasarkan langkah-langkah dalam Model ASSURE iaitu peringkat pembangunan PISTEM Forensik, peringkat pelaksanaan PISTEM Forensik dan peringkat penilaian pakar PISTEM Forensik. Reka bentuk eksperimen kuasi satu kumpulan telah dijalankan dalam program selepas waktu sekolah di dua buah sekolah menengah berbeza mengikut jantina yang dipilih dalam satu daerah yang sama. Peserta terdiri daripada 31 pelajar lelaki dan 36 pelajar perempuan. Kajian ini dijalankan di luar waktu sekolah; justeru itu ia tidak memerlukan kumpulan kawalan. 2020-03 Thesis http://eprints.usm.my/53163/ http://eprints.usm.my/53163/1/full%20thesis%20by%20NOOR%20FADZILAH_PRINT%20ON%202%20MAC%202020.pdf application/pdf en public phd doctoral Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Aris, Noor Fadzilah Modul Pembelajaran Integrasi Stem Forensik Dalam Meningkatkan Pemikiran Kritis Dan Kreativiti Saintifik Murid Sekolah Menengah Merentas Jantina |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai satu modul yang
dikenali sebagai Modul Pembelajaran Integrasi STEM berkontekskan Sains Forensik
(PISTEM Forensik) serta mengkaji keberkesanan penggunaan modul ini terhadap
pemikiran kritis dan kreativiti saintifik murid tingkatan empat. Kajian ini turut
mengkaji sama ada penggunaan PISTEM Forensik memberi kesan yang berbeza
terhadap tahap pemikiran kritis, tahap kreativiti saintifik dan pengekalan keduaduanya
berdasarkan jantina murid. Kajian ini juga cuba menentukan mungkinkah
kesan PISTEM Forensik ke atas tahap pemikiran kritis dan kreativiti saintifik adalah
lebih tinggi pada murid lelaki atau murid perempuan atau mungkin kesannya sama
untuk kedua-dua kumpulan. Kajian pembangunan modul ini mengaplikasikan reka
bentuk sistem instruksi menggunakan Model ASSURE sebagai landasan utama. Ia
terdiri daripada tiga peringkat berdasarkan langkah-langkah dalam Model ASSURE
iaitu peringkat pembangunan PISTEM Forensik, peringkat pelaksanaan PISTEM
Forensik dan peringkat penilaian pakar PISTEM Forensik. Reka bentuk eksperimen
kuasi satu kumpulan telah dijalankan dalam program selepas waktu sekolah di dua
buah sekolah menengah berbeza mengikut jantina yang dipilih dalam satu daerah yang
sama. Peserta terdiri daripada 31 pelajar lelaki dan 36 pelajar perempuan. Kajian ini
dijalankan di luar waktu sekolah; justeru itu ia tidak memerlukan kumpulan kawalan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Aris, Noor Fadzilah |
author_facet |
Aris, Noor Fadzilah |
author_sort |
Aris, Noor Fadzilah |
title |
Modul Pembelajaran Integrasi Stem
Forensik Dalam Meningkatkan
Pemikiran Kritis Dan Kreativiti
Saintifik Murid Sekolah Menengah
Merentas Jantina |
title_short |
Modul Pembelajaran Integrasi Stem
Forensik Dalam Meningkatkan
Pemikiran Kritis Dan Kreativiti
Saintifik Murid Sekolah Menengah
Merentas Jantina |
title_full |
Modul Pembelajaran Integrasi Stem
Forensik Dalam Meningkatkan
Pemikiran Kritis Dan Kreativiti
Saintifik Murid Sekolah Menengah
Merentas Jantina |
title_fullStr |
Modul Pembelajaran Integrasi Stem
Forensik Dalam Meningkatkan
Pemikiran Kritis Dan Kreativiti
Saintifik Murid Sekolah Menengah
Merentas Jantina |
title_full_unstemmed |
Modul Pembelajaran Integrasi Stem
Forensik Dalam Meningkatkan
Pemikiran Kritis Dan Kreativiti
Saintifik Murid Sekolah Menengah
Merentas Jantina |
title_sort |
modul pembelajaran integrasi stem
forensik dalam meningkatkan
pemikiran kritis dan kreativiti
saintifik murid sekolah menengah
merentas jantina |
granting_institution |
Perpustakaan Hamzah Sendut |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2020 |
url |
http://eprints.usm.my/53163/1/full%20thesis%20by%20NOOR%20FADZILAH_PRINT%20ON%202%20MAC%202020.pdf |
_version_ |
1747822224811753472 |