Kesan Kaunseling Brief Individu Ke Atas Penghargaan Kendiri Dan Kadar Ponteng Pelajar Ponteng Sekolah
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan penggunaan kaedah kaunseling brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut meneroka pandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kau...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/55453/1/00001651673.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan penggunaan kaedah kaunseling
brief (fokus penyelesaian strategi) dalam kalangan pelajar ponteng sekolah (subjek
kajian) terhadap kadar ponteng dan penghargaan kendiri. Kajian ini turut meneroka
pandangan guru kaunseling dan subjek tentang perkhidmatan kaunseling, kegiatan
ponteng sekolah, penghargaan kendiri dan proses kaunseling. Kajian ini melibatkan
pendekatan kajian secara kuantitatif dan kualitatif. Reka bentuk kajian kuasi
eksperimen digunakan dalam membandingkan kumpulan kaunseling brief (KKB)
dengan kumpulan kaunseling yang menggunakan pendekatan sedia ada (KKPS) dan
kumpulan kawalan (KK). Data kuantitatif terdiri daripada kadar ponteng dan
penghargaan kendiri (lnventori Penghargaan Kendiri Coopersmith, 1984). Data ini
dianalisis menggunakan ANOVA dua-hala ukuran berulang dan korelasi Pearson.
Data kualitatif diperoleh secara temu bual separa berstruktur dan melalui proses
analisis kandungan.
Teknik persampelan pelbagai peringkat digunakan untuk mengenal pasti 90
pelajar (13 hingga 15 tahun) sebagai subjek dalam kajian ini. Mereka dipilih
daripada Iapan buah sekolah di Pulau Pinang. Teknik persampelan bertujuan
digunakan dalam mengenal pasti 24 subjek daripada ketiga-tiga kumpulan bagi
memperoleh data kualitatif. Lapan orang guru kaunseling turut terlibat dalam
pemerolehan data kualitatif. |
---|