Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas

Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bali, Norafifah Binti
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/55775/1/Pages%20from%20Norafifah%20Bali%20-%20tesis-PRINT%2C%2013%20FEB%202020%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.55775
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.557752022-11-25T09:32:00Z Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas 2020-02 Bali, Norafifah Binti L7-991 Education (General) Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan budaya. Isu kompetensi kaunseling multibudaya ini merangkumi tiga aspek iaitu Kesedaran, Pengetahuan dan Kemahiran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendalami penglibatan GBKS terhadap MBK dan meneroka elemen dalam kompetensi kaunseling multibudaya. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif Straussian-Grounded Theory dan menggunakan perisian ATLAS.ti dalam proses menganalisis data. 2020-02 Thesis http://eprints.usm.my/55775/ http://eprints.usm.my/55775/1/Pages%20from%20Norafifah%20Bali%20-%20tesis-PRINT%2C%2013%20FEB%202020%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Bali, Norafifah Binti
Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
description Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling terhadap Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Integrasi didapati kurang difokuskan oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah (GBKS). Hal ini disebabkan kekurangan kompetensi kaunseling multibudaya dalam kalangan GBKS terhadap klien yang mempunyai perbezaan budaya. Isu kompetensi kaunseling multibudaya ini merangkumi tiga aspek iaitu Kesedaran, Pengetahuan dan Kemahiran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendalami penglibatan GBKS terhadap MBK dan meneroka elemen dalam kompetensi kaunseling multibudaya. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kualitatif Straussian-Grounded Theory dan menggunakan perisian ATLAS.ti dalam proses menganalisis data.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Bali, Norafifah Binti
author_facet Bali, Norafifah Binti
author_sort Bali, Norafifah Binti
title Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_short Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_full Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_fullStr Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_full_unstemmed Kompetensi Kaunseling Multibudaya Guru Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Terhadap Murid Berkeperluan Khas
title_sort kompetensi kaunseling multibudaya guru bimbingan dan kaunseling sekolah terhadap murid berkeperluan khas
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies)
publishDate 2020
url http://eprints.usm.my/55775/1/Pages%20from%20Norafifah%20Bali%20-%20tesis-PRINT%2C%2013%20FEB%202020%20cut.pdf
_version_ 1776101114211467264