Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi. Kajian ini mengandaikan bahawa faktor kesediaan penyertaan guru dalam teori zon penerimaan iaitu faktor kepakaran dan kepentingan keputusan mempengaru...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/56295/1/00001637441%20Abang%20Hut%20Bin%20Abang%20Engkeh.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap penyertaan guru dalam membuat
keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi.
Kajian ini mengandaikan bahawa faktor kesediaan penyertaan guru dalam teori zon
penerimaan iaitu faktor kepakaran dan kepentingan keputusan mempengaruhi
kesediaan penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan
hubungannya dengan komitmen organisasi. Dengan itu kajian ini digunakan untuk
menentukan hubungan antara kedua-dua faktor tersebut dengan tahap penyertaan
guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan kesan moderatornya
dalam hubungan antara tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan
pengurusan sekolah dengan komitmen organisasi. Kedua-dua kaedah kuantitatif
dan kualitatif digunakan untuk mengumpul data daripada guru-guru sekolah
menengah di negeri Kedah Darul Aman. Pengumpulan data kuantitatif dilakukan
melalui kaedah soal selidik terhadap 564 orang guru dan diikuti dengan
pengumpulan data kualitatif melalui kaedah temu bual berkelompok terhadap 17
orang guru dalam tiga kumpulan yang berasingan. Teknik statistik yang digunakan
untuk menganalisis data kuantitatif termasuklah ujian-t, ANOVA, korelasi dan
Moderated Multiple Regression (MMR). Aras keyakinan yang digunakan adalah
pada aras p < .05. Analisis dan interpretasi data kualitatif kemudiannya digunakan
untuk menjelas dan menghuraikan lagi dapatan daripada data soal selidik.
Keputusan kajian ini menunjukkan wujudnya perbezaan yang siginifikan antara skor
min penyertaan sebenar dengan skor min keinginan penyertaan. |
---|