Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah

Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi. Kajian ini mengandaikan bahawa faktor kesediaan penyertaan guru dalam teori zon penerimaan iaitu faktor kepakaran dan kepentingan keputusan mempengaru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abang Engkeh, Abang Hut
Format: Thesis
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/56295/1/00001637441%20Abang%20Hut%20Bin%20Abang%20Engkeh.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.56295
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.562952023-01-12T03:55:30Z Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah 2005-03 Abang Engkeh, Abang Hut L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi. Kajian ini mengandaikan bahawa faktor kesediaan penyertaan guru dalam teori zon penerimaan iaitu faktor kepakaran dan kepentingan keputusan mempengaruhi kesediaan penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi. Dengan itu kajian ini digunakan untuk menentukan hubungan antara kedua-dua faktor tersebut dengan tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan kesan moderatornya dalam hubungan antara tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dengan komitmen organisasi. Kedua-dua kaedah kuantitatif dan kualitatif digunakan untuk mengumpul data daripada guru-guru sekolah menengah di negeri Kedah Darul Aman. Pengumpulan data kuantitatif dilakukan melalui kaedah soal selidik terhadap 564 orang guru dan diikuti dengan pengumpulan data kualitatif melalui kaedah temu bual berkelompok terhadap 17 orang guru dalam tiga kumpulan yang berasingan. Teknik statistik yang digunakan untuk menganalisis data kuantitatif termasuklah ujian-t, ANOVA, korelasi dan Moderated Multiple Regression (MMR). Aras keyakinan yang digunakan adalah pada aras p < .05. Analisis dan interpretasi data kualitatif kemudiannya digunakan untuk menjelas dan menghuraikan lagi dapatan daripada data soal selidik. Keputusan kajian ini menunjukkan wujudnya perbezaan yang siginifikan antara skor min penyertaan sebenar dengan skor min keinginan penyertaan. 2005-03 Thesis http://eprints.usm.my/56295/ http://eprints.usm.my/56295/1/00001637441%20Abang%20Hut%20Bin%20Abang%20Engkeh.pdf application/pdf en public phd doctoral Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Abang Engkeh, Abang Hut
Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
description Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi. Kajian ini mengandaikan bahawa faktor kesediaan penyertaan guru dalam teori zon penerimaan iaitu faktor kepakaran dan kepentingan keputusan mempengaruhi kesediaan penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi. Dengan itu kajian ini digunakan untuk menentukan hubungan antara kedua-dua faktor tersebut dengan tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan kesan moderatornya dalam hubungan antara tahap penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dengan komitmen organisasi. Kedua-dua kaedah kuantitatif dan kualitatif digunakan untuk mengumpul data daripada guru-guru sekolah menengah di negeri Kedah Darul Aman. Pengumpulan data kuantitatif dilakukan melalui kaedah soal selidik terhadap 564 orang guru dan diikuti dengan pengumpulan data kualitatif melalui kaedah temu bual berkelompok terhadap 17 orang guru dalam tiga kumpulan yang berasingan. Teknik statistik yang digunakan untuk menganalisis data kuantitatif termasuklah ujian-t, ANOVA, korelasi dan Moderated Multiple Regression (MMR). Aras keyakinan yang digunakan adalah pada aras p < .05. Analisis dan interpretasi data kualitatif kemudiannya digunakan untuk menjelas dan menghuraikan lagi dapatan daripada data soal selidik. Keputusan kajian ini menunjukkan wujudnya perbezaan yang siginifikan antara skor min penyertaan sebenar dengan skor min keinginan penyertaan.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Abang Engkeh, Abang Hut
author_facet Abang Engkeh, Abang Hut
author_sort Abang Engkeh, Abang Hut
title Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
title_short Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
title_full Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
title_fullStr Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
title_full_unstemmed Penyertaan Guru Dalam Membuat Keputusan Pengurusan Sekolah Dan Hubungannya Dengan Komitmen Organisasi Di Kalangan Guru-guru Sekolah Menengah Di Kedah
title_sort penyertaan guru dalam membuat keputusan pengurusan sekolah dan hubungannya dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di kedah
granting_institution Perpustakaan Hamzah Sendut
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2005
url http://eprints.usm.my/56295/1/00001637441%20Abang%20Hut%20Bin%20Abang%20Engkeh.pdf
_version_ 1776101159696596992