Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40

Resilien merupakan satu sikap yang penting dalam memastikan seorang manusia berkebolehan untuk menghadapi kesukaran dalam setiap perkembangan kehidupan dan personaliti ini merupakan kemahiran yang boleh dipelajari. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan membina dan menguji keberkesanan modul untuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hasan, Zulliana
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/59118/1/ZULLIANA%20BINTI%20HASAN%20-%20TESIS%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.59118
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.591182023-08-14T07:06:06Z Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40 2022-07 Hasan, Zulliana L7-991 Education (General) Resilien merupakan satu sikap yang penting dalam memastikan seorang manusia berkebolehan untuk menghadapi kesukaran dalam setiap perkembangan kehidupan dan personaliti ini merupakan kemahiran yang boleh dipelajari. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan membina dan menguji keberkesanan modul untuk meningkatkan resilien akademik murid B40. Reka bentuk kajian kuasi ekperimen menggunakan kaedah penyelidikan campuran (mixed method) dengan melibatkan satu kumpulan rawatan serta dilakukan pengukuran dengan tiga peringkat ujian secara berulangan iaitu; ujian Pra, Ujian Pasca, dan Ujian susulan. Seramai 32 orang murid B40 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan bertujuan bagi kaedah kuantitatif dan dibahagikan kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 8 sampel kajian. Seterusnya untuk kaedah kualitatif pula seramai 4 orang murid telah dipilih secara rawak mudah dengan menggunakan Teknik fish bowl untuk ditemu bual. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen Skala Resilien (Wagnild & Young, 1993) dan menggunakan protokol temu bual. Analisis ANOVA satu hala ujian berulangan digunakan untuk menganalisis data. Hasil analisis inferensi menunjukkan terdapat kesan modul yang signifikan terhadap resilien murid B40 (Wilks’ Lambda=.056, F (2, 30) =253.2, p<.0005, multivariate partial eta squared=.94. Berdasarkan kepada bacaan multivariate partial eta squared=.94 menunjukkan kesan modul adalah sangat besar. 2022-07 Thesis http://eprints.usm.my/59118/ http://eprints.usm.my/59118/1/ZULLIANA%20BINTI%20HASAN%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Hasan, Zulliana
Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
description Resilien merupakan satu sikap yang penting dalam memastikan seorang manusia berkebolehan untuk menghadapi kesukaran dalam setiap perkembangan kehidupan dan personaliti ini merupakan kemahiran yang boleh dipelajari. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan membina dan menguji keberkesanan modul untuk meningkatkan resilien akademik murid B40. Reka bentuk kajian kuasi ekperimen menggunakan kaedah penyelidikan campuran (mixed method) dengan melibatkan satu kumpulan rawatan serta dilakukan pengukuran dengan tiga peringkat ujian secara berulangan iaitu; ujian Pra, Ujian Pasca, dan Ujian susulan. Seramai 32 orang murid B40 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan bertujuan bagi kaedah kuantitatif dan dibahagikan kepada empat kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 8 sampel kajian. Seterusnya untuk kaedah kualitatif pula seramai 4 orang murid telah dipilih secara rawak mudah dengan menggunakan Teknik fish bowl untuk ditemu bual. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen Skala Resilien (Wagnild & Young, 1993) dan menggunakan protokol temu bual. Analisis ANOVA satu hala ujian berulangan digunakan untuk menganalisis data. Hasil analisis inferensi menunjukkan terdapat kesan modul yang signifikan terhadap resilien murid B40 (Wilks’ Lambda=.056, F (2, 30) =253.2, p<.0005, multivariate partial eta squared=.94. Berdasarkan kepada bacaan multivariate partial eta squared=.94 menunjukkan kesan modul adalah sangat besar.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Hasan, Zulliana
author_facet Hasan, Zulliana
author_sort Hasan, Zulliana
title Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_short Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_full Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_fullStr Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_full_unstemmed Pembinaan Dan Kesan Modul Resilien- Mindfulness Terhadap Resilien Akademik Murid Keluarga B40
title_sort pembinaan dan kesan modul resilien- mindfulness terhadap resilien akademik murid keluarga b40
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2022
url http://eprints.usm.my/59118/1/ZULLIANA%20BINTI%20HASAN%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1776101249844772864