Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal

Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah termaktub dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) Semakan 2017, iaitu selepas empat tahun KBAT ditransformasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pandangan, mengenalpasti amal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rasid, Norhailee Abdul
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/59386/1/NORHAILEE%20BINTI%20ABDUL%20RASID%20-%20TESIS%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.59386
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.593862023-09-14T08:11:47Z Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal 2022-07 Rasid, Norhailee Abdul L7-991 Education (General) Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah termaktub dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) Semakan 2017, iaitu selepas empat tahun KBAT ditransformasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pandangan, mengenalpasti amalan dan cabaran guru prasekolah terhadap penerapan KBAT melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Kajian yang berpaksikan pada pendekatan kualitatif pelbagai kes, melibatkan tujuh orang peserta kajian yang terdiri daripada guru-guru prasekolah di bawah KPM di negeri Pulau Pinang. Pemilihan peserta kajian adalah secara persampelan bertujuan. Proses pengumpulan data direalisasikan melalui kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Analisis data kualitatif menggunakan perisian Atlasti Versi-8. Dapatan menunjukkan bahawa keseluruhan peserta kajian memberi pandangan yang positif terhadap amalan penerapan KBAT melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Amalan ini berfokuskan kepada tiga tema utama iaitu perancangan; pelaksanaan; dan penilaian ke atas PdPc guru. Para peserta kajian juga mengemukakan cabaran-cabaran yang dihadapi iaitu melibatkan guru, kanak-kanak, sumber PdPc, persekitaran bilik darjah, PPM dan ibu bapa. Oleh itu, guru dan pihak berwajib perlu berkolaborasi dan memainkan peranan bersama bagi mengaplikasikan amalan KBAT melalui aktiviti bermain, ke arah melahirkan generasi pemikir pada masa-masa akan datang. 2022-07 Thesis http://eprints.usm.my/59386/ http://eprints.usm.my/59386/1/NORHAILEE%20BINTI%20ABDUL%20RASID%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Rasid, Norhailee Abdul
Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
description Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah termaktub dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) Semakan 2017, iaitu selepas empat tahun KBAT ditransformasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pandangan, mengenalpasti amalan dan cabaran guru prasekolah terhadap penerapan KBAT melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Kajian yang berpaksikan pada pendekatan kualitatif pelbagai kes, melibatkan tujuh orang peserta kajian yang terdiri daripada guru-guru prasekolah di bawah KPM di negeri Pulau Pinang. Pemilihan peserta kajian adalah secara persampelan bertujuan. Proses pengumpulan data direalisasikan melalui kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Analisis data kualitatif menggunakan perisian Atlasti Versi-8. Dapatan menunjukkan bahawa keseluruhan peserta kajian memberi pandangan yang positif terhadap amalan penerapan KBAT melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Amalan ini berfokuskan kepada tiga tema utama iaitu perancangan; pelaksanaan; dan penilaian ke atas PdPc guru. Para peserta kajian juga mengemukakan cabaran-cabaran yang dihadapi iaitu melibatkan guru, kanak-kanak, sumber PdPc, persekitaran bilik darjah, PPM dan ibu bapa. Oleh itu, guru dan pihak berwajib perlu berkolaborasi dan memainkan peranan bersama bagi mengaplikasikan amalan KBAT melalui aktiviti bermain, ke arah melahirkan generasi pemikir pada masa-masa akan datang.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Rasid, Norhailee Abdul
author_facet Rasid, Norhailee Abdul
author_sort Rasid, Norhailee Abdul
title Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
title_short Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
title_full Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
title_fullStr Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
title_full_unstemmed Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
title_sort pandangan, amalan dan cabaran guru prasekolah terhadap penerapan kemahiran berfikir aras tinggi melalui aktiviti bermain dalam komponen sains awal
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2022
url http://eprints.usm.my/59386/1/NORHAILEE%20BINTI%20ABDUL%20RASID%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1783729545670557696