Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal
Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah termaktub dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) Semakan 2017, iaitu selepas empat tahun KBAT ditransformasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pandangan, mengenalpasti amal...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/59386/1/NORHAILEE%20BINTI%20ABDUL%20RASID%20-%20TESIS%20cut.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.59386 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.593862023-09-14T08:11:47Z Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal 2022-07 Rasid, Norhailee Abdul L7-991 Education (General) Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah termaktub dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) Semakan 2017, iaitu selepas empat tahun KBAT ditransformasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pandangan, mengenalpasti amalan dan cabaran guru prasekolah terhadap penerapan KBAT melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Kajian yang berpaksikan pada pendekatan kualitatif pelbagai kes, melibatkan tujuh orang peserta kajian yang terdiri daripada guru-guru prasekolah di bawah KPM di negeri Pulau Pinang. Pemilihan peserta kajian adalah secara persampelan bertujuan. Proses pengumpulan data direalisasikan melalui kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Analisis data kualitatif menggunakan perisian Atlasti Versi-8. Dapatan menunjukkan bahawa keseluruhan peserta kajian memberi pandangan yang positif terhadap amalan penerapan KBAT melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Amalan ini berfokuskan kepada tiga tema utama iaitu perancangan; pelaksanaan; dan penilaian ke atas PdPc guru. Para peserta kajian juga mengemukakan cabaran-cabaran yang dihadapi iaitu melibatkan guru, kanak-kanak, sumber PdPc, persekitaran bilik darjah, PPM dan ibu bapa. Oleh itu, guru dan pihak berwajib perlu berkolaborasi dan memainkan peranan bersama bagi mengaplikasikan amalan KBAT melalui aktiviti bermain, ke arah melahirkan generasi pemikir pada masa-masa akan datang. 2022-07 Thesis http://eprints.usm.my/59386/ http://eprints.usm.my/59386/1/NORHAILEE%20BINTI%20ABDUL%20RASID%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Rasid, Norhailee Abdul Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru Prasekolah Terhadap Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Aktiviti Bermain Dalam Komponen Sains Awal |
description |
Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah termaktub dalam
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) Semakan 2017, iaitu selepas
empat tahun KBAT ditransformasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia.
Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pandangan, mengenalpasti
amalan dan cabaran guru prasekolah terhadap penerapan KBAT melalui aktiviti
bermain dalam komponen Sains Awal. Kajian yang berpaksikan pada pendekatan
kualitatif pelbagai kes, melibatkan tujuh orang peserta kajian yang terdiri daripada
guru-guru prasekolah di bawah KPM di negeri Pulau Pinang. Pemilihan peserta kajian
adalah secara persampelan bertujuan. Proses pengumpulan data direalisasikan melalui
kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Analisis data kualitatif
menggunakan perisian Atlasti Versi-8. Dapatan menunjukkan bahawa keseluruhan
peserta kajian memberi pandangan yang positif terhadap amalan penerapan KBAT
melalui aktiviti bermain dalam komponen Sains Awal. Amalan ini berfokuskan kepada
tiga tema utama iaitu perancangan; pelaksanaan; dan penilaian ke atas PdPc guru. Para
peserta kajian juga mengemukakan cabaran-cabaran yang dihadapi iaitu melibatkan
guru, kanak-kanak, sumber PdPc, persekitaran bilik darjah, PPM dan ibu bapa. Oleh
itu, guru dan pihak berwajib perlu berkolaborasi dan memainkan peranan bersama bagi
mengaplikasikan amalan KBAT melalui aktiviti bermain, ke arah melahirkan generasi
pemikir pada masa-masa akan datang. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Rasid, Norhailee Abdul |
author_facet |
Rasid, Norhailee Abdul |
author_sort |
Rasid, Norhailee Abdul |
title |
Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru
Prasekolah Terhadap Penerapan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Melalui Aktiviti Bermain Dalam
Komponen Sains Awal |
title_short |
Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru
Prasekolah Terhadap Penerapan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Melalui Aktiviti Bermain Dalam
Komponen Sains Awal |
title_full |
Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru
Prasekolah Terhadap Penerapan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Melalui Aktiviti Bermain Dalam
Komponen Sains Awal |
title_fullStr |
Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru
Prasekolah Terhadap Penerapan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Melalui Aktiviti Bermain Dalam
Komponen Sains Awal |
title_full_unstemmed |
Pandangan, Amalan Dan Cabaran Guru
Prasekolah Terhadap Penerapan
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Melalui Aktiviti Bermain Dalam
Komponen Sains Awal |
title_sort |
pandangan, amalan dan cabaran guru
prasekolah terhadap penerapan
kemahiran berfikir aras tinggi
melalui aktiviti bermain dalam
komponen sains awal |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.usm.my/59386/1/NORHAILEE%20BINTI%20ABDUL%20RASID%20-%20TESIS%20cut.pdf |
_version_ |
1783729545670557696 |