Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang
Perbandaran seiring dengan kemajuan teknologi membawa kepada perubahan gaya hidup penduduk. Kesan langsung daripada proses perbandaran adalah kesesakan lalu lintas, ruangan tempat letak kenderaan terhad, jadual kerja yang padat dan kebergantungan penduduk terhadap ICT. Selain itu, kemajuan ICT telah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/59700/1/24%20Pages%20from%20JANNATUL%20%27AGILAH%20BINTI%20SAID%20-%20TESIS.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-usm-ep.59700 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.597002023-12-19T04:04:23Z Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang 2022-10 Said, Jannatul ‘Agilah P1-1091 Philology. Linguistics(General) Perbandaran seiring dengan kemajuan teknologi membawa kepada perubahan gaya hidup penduduk. Kesan langsung daripada proses perbandaran adalah kesesakan lalu lintas, ruangan tempat letak kenderaan terhad, jadual kerja yang padat dan kebergantungan penduduk terhadap ICT. Selain itu, kemajuan ICT telah mempengaruhi industri makanan dan minuman melakukan anjakan baru dengan penciptaan aplikasi perkhidmatan penghantaran makanan (PPM). PPM bukan lagi aplikasi baru di Malaysia, namun kajian berkaitan PPM belum luas diterokai terutamanya dalam bidang geografi. Kajian dijalankan berpandukan tiga objektif utama iaitu mengenalpasti faktor sosio-ekonomi dalam mempengaruhi penggunaan PPM terhadap penduduk di Pulau Pinang, melihat rangkaian pergerakan agen PPM dan mengkaji keberkesanan penggunaan PPM kepada pengguna, agen PPM dan restoran. Kaedah kuantitatif melibatkan pengedaran borang soal selidik menerusi talian menggunakan media sosial. Seramai 110 penduduk Pulau Pinang yang pernah menggunakan PPM dipilih sebagai responden. Manakala, kaedah kualitatif melalui catatan diari perjalanan agen PPM dan temubual tidak langsung dilaksanakan bagi memperolehi dan menyokong data utama kajian. Seramai 15 orang agen PPM yang terdiri daripada agen FoodPanda, Grab Food dan DeliverEat dipilih sebagai responden 2022-10 Thesis http://eprints.usm.my/59700/ http://eprints.usm.my/59700/1/24%20Pages%20from%20JANNATUL%20%27AGILAH%20BINTI%20SAID%20-%20TESIS.pdf application/pdf en public phd doctoral Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
P1-1091 Philology Linguistics(General) |
spellingShingle |
P1-1091 Philology Linguistics(General) Said, Jannatul ‘Agilah Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang |
description |
Perbandaran seiring dengan kemajuan teknologi membawa kepada perubahan gaya hidup penduduk. Kesan langsung daripada proses perbandaran adalah kesesakan lalu lintas, ruangan tempat letak kenderaan terhad, jadual kerja yang padat dan kebergantungan penduduk terhadap ICT. Selain itu, kemajuan ICT telah mempengaruhi industri makanan dan minuman melakukan anjakan baru dengan penciptaan aplikasi perkhidmatan penghantaran makanan (PPM). PPM bukan lagi aplikasi baru di Malaysia, namun kajian berkaitan PPM belum luas diterokai terutamanya dalam bidang geografi. Kajian dijalankan berpandukan tiga objektif utama iaitu mengenalpasti faktor sosio-ekonomi dalam mempengaruhi penggunaan PPM terhadap penduduk di Pulau Pinang, melihat rangkaian pergerakan agen PPM dan mengkaji keberkesanan penggunaan PPM kepada pengguna, agen PPM dan restoran. Kaedah kuantitatif melibatkan pengedaran borang soal selidik menerusi talian menggunakan media sosial. Seramai 110 penduduk Pulau Pinang yang pernah menggunakan PPM dipilih sebagai responden. Manakala, kaedah kualitatif melalui catatan diari perjalanan agen PPM dan temubual tidak langsung dilaksanakan bagi memperolehi dan menyokong data utama kajian. Seramai 15 orang agen PPM yang terdiri daripada agen FoodPanda, Grab Food dan DeliverEat dipilih sebagai responden |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Said, Jannatul ‘Agilah |
author_facet |
Said, Jannatul ‘Agilah |
author_sort |
Said, Jannatul ‘Agilah |
title |
Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang |
title_short |
Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang |
title_full |
Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang |
title_fullStr |
Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang |
title_full_unstemmed |
Penggunaan Perkhidmatan Penghantaran Makanan (Ppm) Secara Dalam Talian Di Pulau Pinang |
title_sort |
penggunaan perkhidmatan penghantaran makanan (ppm) secara dalam talian di pulau pinang |
granting_institution |
Perpustakaan Hamzah Sendut |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.usm.my/59700/1/24%20Pages%20from%20JANNATUL%20%27AGILAH%20BINTI%20SAID%20-%20TESIS.pdf |
_version_ |
1794024038431981568 |