Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah

Kajian ini ialah kajian pembangunan dan keberkesanan Modul B-Geo bagi meningkatkan kefahaman konseptual, kebolehan penyelesaian masalah, efikasi kendiri dan mengurangkan kebimbangan belajar Matematik Tambahan dalam Topik Pembezaan dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar. Kajian ini mengg...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Yatim, Siti Seri Kartini Mohd
格式: Thesis
語言:English
出版: 2022
主題:
在線閱讀:http://eprints.usm.my/59972/1/SITI%20SERI%20KARTINI%20BINTI%20MOHD%20YATIM%20-%20TESIS24.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-usm-ep.59972
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.599722024-02-21T08:54:40Z Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah 2022-01 Yatim, Siti Seri Kartini Mohd L7-991 Education (General) Kajian ini ialah kajian pembangunan dan keberkesanan Modul B-Geo bagi meningkatkan kefahaman konseptual, kebolehan penyelesaian masalah, efikasi kendiri dan mengurangkan kebimbangan belajar Matematik Tambahan dalam Topik Pembezaan dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar. Kajian ini menggunakan reka bentuk Expert Judgement Approach bagi pembangunan Modul B-Geo dan reka bentuk Kuasi Eksperimental bagi melihat keberkesanan Modul B-Geo. Seramai 118 orang pelajar dan enam orang guru Matematik Tambahan dari sekolah menengah luar bandar yang terlibat dalam sampel kajian ini. Kumpulan eksperimen (n=60) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Berasaskan Otak dengan Integrasi Perisian GeoGebra, manakala kumpulan kawalan (n=58) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Konvensional (P ICT). Kajian keberkesanan dimulakan dengan ujian pra dan soal selidik pra. Setelah PdP dilaksanakan terhadap kedua-dua kumpulan selama 10 minggu, ujian pasca dan soal selidik pasca diberikan kepada pelajar. Tiga jenis instrumen kajian digunakan bagi mendapatkan data kuantitatif: Ujian Kefahaman Konseptual Topik Pembezaan (UKKTP), Ujian Penyelesaian Masalah Topik Pembezaan (UPMTP) dan Soal Selidik Efikasi Kendiri dan Kebimbangan Belajar Topik Pembezaan (SSEKK). 2022-01 Thesis http://eprints.usm.my/59972/ http://eprints.usm.my/59972/1/SITI%20SERI%20KARTINI%20BINTI%20MOHD%20YATIM%20-%20TESIS24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Yatim, Siti Seri Kartini Mohd
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
description Kajian ini ialah kajian pembangunan dan keberkesanan Modul B-Geo bagi meningkatkan kefahaman konseptual, kebolehan penyelesaian masalah, efikasi kendiri dan mengurangkan kebimbangan belajar Matematik Tambahan dalam Topik Pembezaan dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar. Kajian ini menggunakan reka bentuk Expert Judgement Approach bagi pembangunan Modul B-Geo dan reka bentuk Kuasi Eksperimental bagi melihat keberkesanan Modul B-Geo. Seramai 118 orang pelajar dan enam orang guru Matematik Tambahan dari sekolah menengah luar bandar yang terlibat dalam sampel kajian ini. Kumpulan eksperimen (n=60) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Berasaskan Otak dengan Integrasi Perisian GeoGebra, manakala kumpulan kawalan (n=58) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Konvensional (P ICT). Kajian keberkesanan dimulakan dengan ujian pra dan soal selidik pra. Setelah PdP dilaksanakan terhadap kedua-dua kumpulan selama 10 minggu, ujian pasca dan soal selidik pasca diberikan kepada pelajar. Tiga jenis instrumen kajian digunakan bagi mendapatkan data kuantitatif: Ujian Kefahaman Konseptual Topik Pembezaan (UKKTP), Ujian Penyelesaian Masalah Topik Pembezaan (UPMTP) dan Soal Selidik Efikasi Kendiri dan Kebimbangan Belajar Topik Pembezaan (SSEKK).
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Yatim, Siti Seri Kartini Mohd
author_facet Yatim, Siti Seri Kartini Mohd
author_sort Yatim, Siti Seri Kartini Mohd
title Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
title_short Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
title_full Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
title_fullStr Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
title_full_unstemmed Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
title_sort pembangunan dan keberkesanan modul b-geo untuk topik pembezaan dalam kalangan pelajar tingkatan empat di kedah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2022
url http://eprints.usm.my/59972/1/SITI%20SERI%20KARTINI%20BINTI%20MOHD%20YATIM%20-%20TESIS24.pdf
_version_ 1794024072008433664