Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah
Kajian ini ialah kajian pembangunan dan keberkesanan Modul B-Geo bagi meningkatkan kefahaman konseptual, kebolehan penyelesaian masalah, efikasi kendiri dan mengurangkan kebimbangan belajar Matematik Tambahan dalam Topik Pembezaan dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar. Kajian ini mengg...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English |
出版: |
2022
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.usm.my/59972/1/SITI%20SERI%20KARTINI%20BINTI%20MOHD%20YATIM%20-%20TESIS24.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-usm-ep.59972 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.599722024-02-21T08:54:40Z Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah 2022-01 Yatim, Siti Seri Kartini Mohd L7-991 Education (General) Kajian ini ialah kajian pembangunan dan keberkesanan Modul B-Geo bagi meningkatkan kefahaman konseptual, kebolehan penyelesaian masalah, efikasi kendiri dan mengurangkan kebimbangan belajar Matematik Tambahan dalam Topik Pembezaan dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar. Kajian ini menggunakan reka bentuk Expert Judgement Approach bagi pembangunan Modul B-Geo dan reka bentuk Kuasi Eksperimental bagi melihat keberkesanan Modul B-Geo. Seramai 118 orang pelajar dan enam orang guru Matematik Tambahan dari sekolah menengah luar bandar yang terlibat dalam sampel kajian ini. Kumpulan eksperimen (n=60) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Berasaskan Otak dengan Integrasi Perisian GeoGebra, manakala kumpulan kawalan (n=58) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Konvensional (P ICT). Kajian keberkesanan dimulakan dengan ujian pra dan soal selidik pra. Setelah PdP dilaksanakan terhadap kedua-dua kumpulan selama 10 minggu, ujian pasca dan soal selidik pasca diberikan kepada pelajar. Tiga jenis instrumen kajian digunakan bagi mendapatkan data kuantitatif: Ujian Kefahaman Konseptual Topik Pembezaan (UKKTP), Ujian Penyelesaian Masalah Topik Pembezaan (UPMTP) dan Soal Selidik Efikasi Kendiri dan Kebimbangan Belajar Topik Pembezaan (SSEKK). 2022-01 Thesis http://eprints.usm.my/59972/ http://eprints.usm.my/59972/1/SITI%20SERI%20KARTINI%20BINTI%20MOHD%20YATIM%20-%20TESIS24.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Yatim, Siti Seri Kartini Mohd Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Di Kedah |
description |
Kajian ini ialah kajian pembangunan dan keberkesanan Modul B-Geo bagi meningkatkan kefahaman konseptual, kebolehan penyelesaian masalah, efikasi kendiri dan mengurangkan kebimbangan belajar Matematik Tambahan dalam Topik Pembezaan dalam kalangan pelajar sekolah menengah luar bandar. Kajian ini menggunakan reka bentuk Expert Judgement Approach bagi pembangunan Modul B-Geo dan reka bentuk Kuasi Eksperimental bagi melihat keberkesanan Modul B-Geo. Seramai 118 orang pelajar dan enam orang guru Matematik Tambahan dari sekolah menengah luar bandar yang terlibat dalam sampel kajian ini. Kumpulan eksperimen (n=60) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Berasaskan Otak dengan Integrasi Perisian GeoGebra, manakala kumpulan kawalan (n=58) adalah kumpulan yang menerima rawatan menggunakan Pendekatan Pengajaran Konvensional (P ICT). Kajian keberkesanan dimulakan dengan ujian pra dan soal selidik pra. Setelah PdP dilaksanakan terhadap kedua-dua kumpulan selama 10 minggu, ujian pasca dan soal selidik pasca diberikan kepada pelajar. Tiga jenis instrumen kajian digunakan bagi mendapatkan data kuantitatif: Ujian Kefahaman Konseptual Topik Pembezaan (UKKTP), Ujian Penyelesaian Masalah Topik Pembezaan (UPMTP) dan Soal Selidik Efikasi Kendiri dan Kebimbangan Belajar Topik Pembezaan (SSEKK). |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Yatim, Siti Seri Kartini Mohd |
author_facet |
Yatim, Siti Seri Kartini Mohd |
author_sort |
Yatim, Siti Seri Kartini Mohd |
title |
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan
Empat Di Kedah |
title_short |
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan
Empat Di Kedah |
title_full |
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan
Empat Di Kedah |
title_fullStr |
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan
Empat Di Kedah |
title_full_unstemmed |
Pembangunan Dan Keberkesanan Modul B-geo Untuk Topik Pembezaan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan
Empat Di Kedah |
title_sort |
pembangunan dan keberkesanan modul b-geo untuk topik pembezaan dalam kalangan pelajar tingkatan
empat di kedah |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.usm.my/59972/1/SITI%20SERI%20KARTINI%20BINTI%20MOHD%20YATIM%20-%20TESIS24.pdf |
_version_ |
1794024072008433664 |