Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan ujian diagnostik untuk mengenal pasti kelemahan murid darjah lima dalam menguasai kemahiran proses sains bersepadu bagi tajuk Elektrik. Seramai 500 orang murid daripada lima daerah iaitu Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, T...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mustafa, Nazahiyah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/60303/1/NAZAHIYAH%20BINTI%20MUSTAFA%20-%20TESIS%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.60303
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.603032024-03-29T07:40:48Z Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch 2023-08 Mustafa, Nazahiyah L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan ujian diagnostik untuk mengenal pasti kelemahan murid darjah lima dalam menguasai kemahiran proses sains bersepadu bagi tajuk Elektrik. Seramai 500 orang murid daripada lima daerah iaitu Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, Timur Laut dan Barat Daya di Pulau Pinang digunakan sebagai sampel untuk kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah ujian diagnostik yang dibina berpandukan kepada enam pendekatan yang dicadangkan oleh Nitko dan Brookhart (2015). Instrumen kajian mengandungi 60 item yang terdiri daripada 10 item dari setiap enam pendekatan iaitu (1) profil kekuatan dan kelemahan, (2) defisit kekurangan pengetahuan prasyarat, (3) objektif pembelajaran yang tidak dikuasai, (4) kesalahan murid, (5) struktur pengetahuan murid dan (6) kompentensi penyelesaian masalah. Ujian diagnostik yang dibina terdiri daripada dua bahagian iaitu item aneka pilihan dan item respons terhad. Setiap item menguji kemahiran proses sains bersepadu dalam mata pelajaran sains bagi topik Elektik tahun lima. Pengujian kualiti item yang dibina dilakukan menggunakan perisian kerangka pengukuran Model Rasch dengan perisian WINSTEPS 3.74. Analisis menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah .86, mana kala indeks kebolehpercayaan item adalah .98. Dari sudut polariti item, julat nilai PTMEA Corr adalah di antara.17 dan .47. Dari segi keserasian data dengan ekspektasi model Rasch pula, kajian menunjukkan bahawa statistik infit dan outfit mean square (MNSQ) berada pada julat 0.79 logit dan 1.18, iaitu dalam julat yang boleh diterima. 2023-08 Thesis http://eprints.usm.my/60303/ http://eprints.usm.my/60303/1/NAZAHIYAH%20BINTI%20MUSTAFA%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Mustafa, Nazahiyah
Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan ujian diagnostik untuk mengenal pasti kelemahan murid darjah lima dalam menguasai kemahiran proses sains bersepadu bagi tajuk Elektrik. Seramai 500 orang murid daripada lima daerah iaitu Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, Timur Laut dan Barat Daya di Pulau Pinang digunakan sebagai sampel untuk kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah ujian diagnostik yang dibina berpandukan kepada enam pendekatan yang dicadangkan oleh Nitko dan Brookhart (2015). Instrumen kajian mengandungi 60 item yang terdiri daripada 10 item dari setiap enam pendekatan iaitu (1) profil kekuatan dan kelemahan, (2) defisit kekurangan pengetahuan prasyarat, (3) objektif pembelajaran yang tidak dikuasai, (4) kesalahan murid, (5) struktur pengetahuan murid dan (6) kompentensi penyelesaian masalah. Ujian diagnostik yang dibina terdiri daripada dua bahagian iaitu item aneka pilihan dan item respons terhad. Setiap item menguji kemahiran proses sains bersepadu dalam mata pelajaran sains bagi topik Elektik tahun lima. Pengujian kualiti item yang dibina dilakukan menggunakan perisian kerangka pengukuran Model Rasch dengan perisian WINSTEPS 3.74. Analisis menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah .86, mana kala indeks kebolehpercayaan item adalah .98. Dari sudut polariti item, julat nilai PTMEA Corr adalah di antara.17 dan .47. Dari segi keserasian data dengan ekspektasi model Rasch pula, kajian menunjukkan bahawa statistik infit dan outfit mean square (MNSQ) berada pada julat 0.79 logit dan 1.18, iaitu dalam julat yang boleh diterima.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mustafa, Nazahiyah
author_facet Mustafa, Nazahiyah
author_sort Mustafa, Nazahiyah
title Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_short Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_full Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_fullStr Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_full_unstemmed Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_sort pembinaan ujian diagnostik kemahiran proses sains bersepadu tahun lima menggunakan model pengukuran rasch
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2023
url http://eprints.usm.my/60303/1/NAZAHIYAH%20BINTI%20MUSTAFA%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1804888908456001536