Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan ujian diagnostik untuk mengenal pasti kelemahan murid darjah lima dalam menguasai kemahiran proses sains bersepadu bagi tajuk Elektrik. Seramai 500 orang murid daripada lima daerah iaitu Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, T...
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English |
منشور في: |
2023
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.usm.my/60303/1/NAZAHIYAH%20BINTI%20MUSTAFA%20-%20TESIS%20cut.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-usm-ep.60303 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-usm-ep.603032024-03-29T07:40:48Z Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch 2023-08 Mustafa, Nazahiyah L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan ujian diagnostik untuk mengenal pasti kelemahan murid darjah lima dalam menguasai kemahiran proses sains bersepadu bagi tajuk Elektrik. Seramai 500 orang murid daripada lima daerah iaitu Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, Timur Laut dan Barat Daya di Pulau Pinang digunakan sebagai sampel untuk kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah ujian diagnostik yang dibina berpandukan kepada enam pendekatan yang dicadangkan oleh Nitko dan Brookhart (2015). Instrumen kajian mengandungi 60 item yang terdiri daripada 10 item dari setiap enam pendekatan iaitu (1) profil kekuatan dan kelemahan, (2) defisit kekurangan pengetahuan prasyarat, (3) objektif pembelajaran yang tidak dikuasai, (4) kesalahan murid, (5) struktur pengetahuan murid dan (6) kompentensi penyelesaian masalah. Ujian diagnostik yang dibina terdiri daripada dua bahagian iaitu item aneka pilihan dan item respons terhad. Setiap item menguji kemahiran proses sains bersepadu dalam mata pelajaran sains bagi topik Elektik tahun lima. Pengujian kualiti item yang dibina dilakukan menggunakan perisian kerangka pengukuran Model Rasch dengan perisian WINSTEPS 3.74. Analisis menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah .86, mana kala indeks kebolehpercayaan item adalah .98. Dari sudut polariti item, julat nilai PTMEA Corr adalah di antara.17 dan .47. Dari segi keserasian data dengan ekspektasi model Rasch pula, kajian menunjukkan bahawa statistik infit dan outfit mean square (MNSQ) berada pada julat 0.79 logit dan 1.18, iaitu dalam julat yang boleh diterima. 2023-08 Thesis http://eprints.usm.my/60303/ http://eprints.usm.my/60303/1/NAZAHIYAH%20BINTI%20MUSTAFA%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
collection |
USM Institutional Repository |
language |
English |
topic |
L7-991 Education (General) |
spellingShingle |
L7-991 Education (General) Mustafa, Nazahiyah Pembinaan Ujian Diagnostik Kemahiran Proses Sains Bersepadu Tahun Lima Menggunakan Model Pengukuran Rasch |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan ujian diagnostik untuk mengenal
pasti kelemahan murid darjah lima dalam menguasai kemahiran proses sains
bersepadu bagi tajuk Elektrik. Seramai 500 orang murid daripada lima daerah iaitu
Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah, Seberang Perai Selatan, Timur Laut dan
Barat Daya di Pulau Pinang digunakan sebagai sampel untuk kajian ini. Instrumen
yang digunakan adalah ujian diagnostik yang dibina berpandukan kepada enam
pendekatan yang dicadangkan oleh Nitko dan Brookhart (2015). Instrumen kajian
mengandungi 60 item yang terdiri daripada 10 item dari setiap enam pendekatan iaitu
(1) profil kekuatan dan kelemahan, (2) defisit kekurangan pengetahuan prasyarat, (3)
objektif pembelajaran yang tidak dikuasai, (4) kesalahan murid, (5) struktur
pengetahuan murid dan (6) kompentensi penyelesaian masalah. Ujian diagnostik yang
dibina terdiri daripada dua bahagian iaitu item aneka pilihan dan item respons terhad.
Setiap item menguji kemahiran proses sains bersepadu dalam mata pelajaran sains bagi
topik Elektik tahun lima. Pengujian kualiti item yang dibina dilakukan menggunakan
perisian kerangka pengukuran Model Rasch dengan perisian WINSTEPS 3.74.
Analisis menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah .86, mana kala
indeks kebolehpercayaan item adalah .98. Dari sudut polariti item, julat nilai PTMEA
Corr adalah di antara.17 dan .47. Dari segi keserasian data dengan ekspektasi model
Rasch pula, kajian menunjukkan bahawa statistik infit dan outfit mean square (MNSQ)
berada pada julat 0.79 logit dan 1.18, iaitu dalam julat yang boleh diterima. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Mustafa, Nazahiyah |
author_facet |
Mustafa, Nazahiyah |
author_sort |
Mustafa, Nazahiyah |
title |
Pembinaan Ujian Diagnostik
Kemahiran Proses Sains Bersepadu
Tahun Lima Menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_short |
Pembinaan Ujian Diagnostik
Kemahiran Proses Sains Bersepadu
Tahun Lima Menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_full |
Pembinaan Ujian Diagnostik
Kemahiran Proses Sains Bersepadu
Tahun Lima Menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_fullStr |
Pembinaan Ujian Diagnostik
Kemahiran Proses Sains Bersepadu
Tahun Lima Menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_full_unstemmed |
Pembinaan Ujian Diagnostik
Kemahiran Proses Sains Bersepadu
Tahun Lima Menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_sort |
pembinaan ujian diagnostik
kemahiran proses sains bersepadu
tahun lima menggunakan model
pengukuran rasch |
granting_institution |
Universiti Sains Malaysia |
granting_department |
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan |
publishDate |
2023 |
url |
http://eprints.usm.my/60303/1/NAZAHIYAH%20BINTI%20MUSTAFA%20-%20TESIS%20cut.pdf |
_version_ |
1804888908456001536 |