Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah

Kajian ini dijalankan untuk membangunkan modul kaunseling Islam, iaitu Islamic Solution Focused Brief Therapy (selepas ini dikenali sebagai i-SFBT) yang berdasarkan pemikiran Abdullah Nasih Ulwan bagi menangani tingkah laku agresif dalam kalangan murid sekolah. Kajian bagi pembangunan modul ini meng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Nor, Noraniza
Format: Thesis
Language:English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/60454/1/Pages%20from%20NORANIZA%20BINTI%20MOHD%20NOR%20-%20TESIS.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.60454
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.604542024-04-29T02:34:20Z Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah 2023-03 Mohd Nor, Noraniza L7-991 Education (General) Kajian ini dijalankan untuk membangunkan modul kaunseling Islam, iaitu Islamic Solution Focused Brief Therapy (selepas ini dikenali sebagai i-SFBT) yang berdasarkan pemikiran Abdullah Nasih Ulwan bagi menangani tingkah laku agresif dalam kalangan murid sekolah. Kajian bagi pembangunan modul ini menggunakan pendekatan Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) yang melibatkan tiga fasa, iaitu analisis keperluan, pembangunan reka bentuk serta penilaian kebolehgunaan. 2023-03 Thesis http://eprints.usm.my/60454/ http://eprints.usm.my/60454/1/Pages%20from%20NORANIZA%20BINTI%20MOHD%20NOR%20-%20TESIS.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Education Studies)
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Mohd Nor, Noraniza
Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
description Kajian ini dijalankan untuk membangunkan modul kaunseling Islam, iaitu Islamic Solution Focused Brief Therapy (selepas ini dikenali sebagai i-SFBT) yang berdasarkan pemikiran Abdullah Nasih Ulwan bagi menangani tingkah laku agresif dalam kalangan murid sekolah. Kajian bagi pembangunan modul ini menggunakan pendekatan Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) yang melibatkan tiga fasa, iaitu analisis keperluan, pembangunan reka bentuk serta penilaian kebolehgunaan.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mohd Nor, Noraniza
author_facet Mohd Nor, Noraniza
author_sort Mohd Nor, Noraniza
title Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_short Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_full Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_fullStr Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_full_unstemmed Pembangunan Modul I-Sfbt Berasaskan Ribat Al-Imaniyyah Dalam Menangani Tingkah Laku Agresif Murid Sekolah
title_sort pembangunan modul i-sfbt berasaskan ribat al-imaniyyah dalam menangani tingkah laku agresif murid sekolah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Education Studies)
publishDate 2023
url http://eprints.usm.my/60454/1/Pages%20from%20NORANIZA%20BINTI%20MOHD%20NOR%20-%20TESIS.pdf
_version_ 1804888940389335040