Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah

Autonomi pedagogi guru dan pengupayaan merupakan elemen utama dalam amalan pengurusan berasaskan sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap serta pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan terhadap autonomi pedagogi guru sekolah rendah. Selain itu, kajian ini menganal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Isa, Anniliza Mohd
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/60505/1/ANNILIZA%20BINTI%20MOHD%20ISA%20-%20TESIS%20cut.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.60505
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.605052024-05-02T08:06:46Z Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah 2022-12 Isa, Anniliza Mohd L7-991 Education (General) Autonomi pedagogi guru dan pengupayaan merupakan elemen utama dalam amalan pengurusan berasaskan sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap serta pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan terhadap autonomi pedagogi guru sekolah rendah. Selain itu, kajian ini menganalisis pengaruh pengupayaan sebagai mediator terhadap hubungan antara amalan pengurusan berasaskan sekolah dengan autonomi autonomi pedagogi guru. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah gabungan dengan rekabentuk penjelasan berurutan yang dijalankan melalui dua fasa iaitu fasa kuantitatif dan kualitatif. Kaedah kutipan data terdiri dari kaedah tinjauan dan temubual yang dijalankan secara atas talian menggunakan google form dan google meet. Bagi kaedah tinjauan, instrumen soal selidik yang digunakan untuk mengutip data terdiri dari empat bahagian utama iaitu demografi, autonomi pedagogi guru, amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan. Item bagi ketiga-tiga variabel kajian mempunyai nilai Cronbach's Alpha yang tinggi iaitu APG = .85, APBS = .92 dan pengupayaan = .84. Seramai 565 guru sekolah rendah di Sabah terlibat sebagai responden tinjauan yang telah pilih melalui persampelan rawak berstrata. Manakala 8 guru terlibat sebagai informan temu bual yang diperoleh melalui persampelan bertujuan. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 bagi fasa kuantitatif dan Atlast.ti versi 9 bagi fasa kualitatif. 2022-12 Thesis http://eprints.usm.my/60505/ http://eprints.usm.my/60505/1/ANNILIZA%20BINTI%20MOHD%20ISA%20-%20TESIS%20cut.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Sains Malaysia Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Isa, Anniliza Mohd
Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
description Autonomi pedagogi guru dan pengupayaan merupakan elemen utama dalam amalan pengurusan berasaskan sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap serta pengaruh amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan terhadap autonomi pedagogi guru sekolah rendah. Selain itu, kajian ini menganalisis pengaruh pengupayaan sebagai mediator terhadap hubungan antara amalan pengurusan berasaskan sekolah dengan autonomi autonomi pedagogi guru. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah gabungan dengan rekabentuk penjelasan berurutan yang dijalankan melalui dua fasa iaitu fasa kuantitatif dan kualitatif. Kaedah kutipan data terdiri dari kaedah tinjauan dan temubual yang dijalankan secara atas talian menggunakan google form dan google meet. Bagi kaedah tinjauan, instrumen soal selidik yang digunakan untuk mengutip data terdiri dari empat bahagian utama iaitu demografi, autonomi pedagogi guru, amalan pengurusan berasaskan sekolah dan pengupayaan. Item bagi ketiga-tiga variabel kajian mempunyai nilai Cronbach's Alpha yang tinggi iaitu APG = .85, APBS = .92 dan pengupayaan = .84. Seramai 565 guru sekolah rendah di Sabah terlibat sebagai responden tinjauan yang telah pilih melalui persampelan rawak berstrata. Manakala 8 guru terlibat sebagai informan temu bual yang diperoleh melalui persampelan bertujuan. Data kemudian dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 25 bagi fasa kuantitatif dan Atlast.ti versi 9 bagi fasa kualitatif.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Isa, Anniliza Mohd
author_facet Isa, Anniliza Mohd
author_sort Isa, Anniliza Mohd
title Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
title_short Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
title_full Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
title_fullStr Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Amalan Pengurusan Berasaskan Sekolah, Pengupayaan Dan Autonomi Pedagogi Guru Di Sekolah Rendah
title_sort amalan pengurusan berasaskan sekolah, pengupayaan dan autonomi pedagogi guru di sekolah rendah
granting_institution Universiti Sains Malaysia
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2022
url http://eprints.usm.my/60505/1/ANNILIZA%20BINTI%20MOHD%20ISA%20-%20TESIS%20cut.pdf
_version_ 1804888951140384768