Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
Aplikasi ruang kerja ergonomik dalam kehidupan akan memberi kepuasan dan keselesaan terhadap individu dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Persekitaran ruang kerja ergonomik yang selesa akan mempengaruhi prestasi atlet petanque. Malah, ruang kerja ergonomik turut memberi kesan lontaran petanque...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | Malay Malay |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/1/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/2/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-utem-ep.28276 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-utem-ep.282762024-12-16T07:56:56Z Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran 2023 Alias, Muhammad Aizzat H Social Sciences (General) HF Commerce Aplikasi ruang kerja ergonomik dalam kehidupan akan memberi kepuasan dan keselesaan terhadap individu dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Persekitaran ruang kerja ergonomik yang selesa akan mempengaruhi prestasi atlet petanque. Malah, ruang kerja ergonomik turut memberi kesan lontaran petanque kepada pelajar masalah pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran. Kajian ini menggunakan metodologi eksperimen ujian pra dengan ujian pasca dan kaedah statistik kuantitatif deskriptif. Seramai 16 orang pelajar masalah pembelajaran telah dipilih sebagai responden kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22.0. Kajian melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik berat bola dan jarak kawasan permainan adalah 3.00. Manakala, perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik warna bola adalah 2.21. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan kesan ruang kerja ergonomik berat bola, warna bola dan jarak kawasan permainan. Kajian ini akan mendorong minat kepada pelajar masalah pembelajaran melibatkan diri dengan aktiviti sukan dan potensi diri untuk meningkatkan pencapaian mereka di luar pembelajaran kelas. 2023 Thesis http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/ http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/1/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf text ms public http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/2/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf text ms validuser https://plh.utem.edu.my/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=123907 mphil masters Universiti Teknikal Malaysia Melaka Institute of Technology Management and Entrepreneurship Abu Hassan, Mahadi |
institution |
Universiti Teknikal Malaysia Melaka |
collection |
UTeM Repository |
language |
Malay Malay |
advisor |
Abu Hassan, Mahadi |
topic |
H Social Sciences (General) HF Commerce |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) HF Commerce Alias, Muhammad Aizzat Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
description |
Aplikasi ruang kerja ergonomik dalam kehidupan akan memberi kepuasan dan keselesaan terhadap individu dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Persekitaran ruang kerja ergonomik yang selesa akan mempengaruhi prestasi atlet petanque. Malah, ruang kerja ergonomik turut memberi kesan lontaran petanque kepada pelajar masalah pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran. Kajian ini menggunakan metodologi eksperimen ujian pra dengan ujian pasca dan kaedah statistik kuantitatif deskriptif. Seramai 16 orang pelajar masalah pembelajaran telah dipilih sebagai responden kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22.0. Kajian melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik berat bola dan jarak kawasan permainan adalah 3.00. Manakala, perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik warna bola adalah 2.21. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan kesan ruang kerja ergonomik berat bola, warna bola dan jarak kawasan permainan. Kajian ini akan mendorong minat kepada pelajar masalah pembelajaran melibatkan diri dengan aktiviti sukan dan potensi diri untuk meningkatkan pencapaian mereka di luar pembelajaran kelas. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Alias, Muhammad Aizzat |
author_facet |
Alias, Muhammad Aizzat |
author_sort |
Alias, Muhammad Aizzat |
title |
Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
title_short |
Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
title_full |
Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
title_fullStr |
Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
title_sort |
kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran |
granting_institution |
Universiti Teknikal Malaysia Melaka |
granting_department |
Institute of Technology Management and Entrepreneurship |
publishDate |
2023 |
url |
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/1/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/2/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf |
_version_ |
1818612062833606656 |