Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran

Aplikasi ruang kerja ergonomik dalam kehidupan akan memberi kepuasan dan keselesaan terhadap individu dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Persekitaran ruang kerja ergonomik yang selesa akan mempengaruhi prestasi atlet petanque. Malah, ruang kerja ergonomik turut memberi kesan lontaran petanque...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Alias, Muhammad Aizzat
Format: Thesis
Language:Malay
Malay
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/1/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/2/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utem-ep.28276
record_format uketd_dc
spelling my-utem-ep.282762024-12-16T07:56:56Z Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran 2023 Alias, Muhammad Aizzat H Social Sciences (General) HF Commerce Aplikasi ruang kerja ergonomik dalam kehidupan akan memberi kepuasan dan keselesaan terhadap individu dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Persekitaran ruang kerja ergonomik yang selesa akan mempengaruhi prestasi atlet petanque. Malah, ruang kerja ergonomik turut memberi kesan lontaran petanque kepada pelajar masalah pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran. Kajian ini menggunakan metodologi eksperimen ujian pra dengan ujian pasca dan kaedah statistik kuantitatif deskriptif. Seramai 16 orang pelajar masalah pembelajaran telah dipilih sebagai responden kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22.0. Kajian melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik berat bola dan jarak kawasan permainan adalah 3.00. Manakala, perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik warna bola adalah 2.21. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan kesan ruang kerja ergonomik berat bola, warna bola dan jarak kawasan permainan. Kajian ini akan mendorong minat kepada pelajar masalah pembelajaran melibatkan diri dengan aktiviti sukan dan potensi diri untuk meningkatkan pencapaian mereka di luar pembelajaran kelas. 2023 Thesis http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/ http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/1/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf text ms public http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/2/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf text ms validuser https://plh.utem.edu.my/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=123907 mphil masters Universiti Teknikal Malaysia Melaka Institute of Technology Management and Entrepreneurship Abu Hassan, Mahadi
institution Universiti Teknikal Malaysia Melaka
collection UTeM Repository
language Malay
Malay
advisor Abu Hassan, Mahadi
topic H Social Sciences (General)
HF Commerce
spellingShingle H Social Sciences (General)
HF Commerce
Alias, Muhammad Aizzat
Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
description Aplikasi ruang kerja ergonomik dalam kehidupan akan memberi kepuasan dan keselesaan terhadap individu dalam menjalani kehidupan bermasyarakat. Persekitaran ruang kerja ergonomik yang selesa akan mempengaruhi prestasi atlet petanque. Malah, ruang kerja ergonomik turut memberi kesan lontaran petanque kepada pelajar masalah pembelajaran. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran. Kajian ini menggunakan metodologi eksperimen ujian pra dengan ujian pasca dan kaedah statistik kuantitatif deskriptif. Seramai 16 orang pelajar masalah pembelajaran telah dipilih sebagai responden kajian. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22.0. Kajian melibatkan dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik berat bola dan jarak kawasan permainan adalah 3.00. Manakala, perbezaan min skor kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan bagi ergonomik warna bola adalah 2.21. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan kesan ruang kerja ergonomik berat bola, warna bola dan jarak kawasan permainan. Kajian ini akan mendorong minat kepada pelajar masalah pembelajaran melibatkan diri dengan aktiviti sukan dan potensi diri untuk meningkatkan pencapaian mereka di luar pembelajaran kelas.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Alias, Muhammad Aizzat
author_facet Alias, Muhammad Aizzat
author_sort Alias, Muhammad Aizzat
title Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
title_short Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
title_full Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
title_fullStr Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
title_full_unstemmed Kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
title_sort kesan manipulasi fokus kemahiran lontaran petanque terhadap pelajar masalah pembelajaran
granting_institution Universiti Teknikal Malaysia Melaka
granting_department Institute of Technology Management and Entrepreneurship
publishDate 2023
url http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/1/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf
http://eprints.utem.edu.my/id/eprint/28276/2/Kesan%20manipulasi%20fokus%20kemahiran%20lontaran%20petanque%20terhadap%20pelajar%20masalah%20pembelajaran.pdf
_version_ 1818612062833606656