Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor

Kajian dijalankan berkaitan amalan kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam sekolah­sekolah menengah Negeri Johor. Ianya bertujuan mengetahui sejauh mana tahap kefahaman kreativiti, tahap kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam dan pengajaran dominan guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Dagang, Mohd Yusoff
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/10034/2/24p%20MOHD%20YUSOFF%20DAGANG.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10034/1/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10034/3/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.10034
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.100342023-10-01T02:07:16Z Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor 2016-06 Dagang, Mohd Yusoff LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian dijalankan berkaitan amalan kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam sekolah­sekolah menengah Negeri Johor. Ianya bertujuan mengetahui sejauh mana tahap kefahaman kreativiti, tahap kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam dan pengajaran dominan guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah. Kaedah kajian secara kuantitatif menggunakan instrumen soal selidik dengan dua bentuk kaedah. Pertama, soal selidik ditadbir oleh responden dan kedua tinjauan pengajaran guru menggunakan instrumen soal selidik yang berjustifikasi jawapan terhadap 31 orang guru Pendidikan Islam yang mengajar di Tingkatan Dua sebanyak tiga kali seorang. Pembinaan instrumen dan kajian rintis telah mendapat pengesahan pakar untuk kesahan dan kebolehpercayaan item. Data diperolehi serta dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 20.0. Hasil kajian mendapati guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kefahaman kreativiti dan tahap kreativiti pengajaran yang sederhana baik. dari segi praktikal dalam bilik darjah. Oleh itu, kajian ini menghasilkan satu model kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam untuk sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah di Malaysia 2016-06 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/10034/ http://eprints.uthm.edu.my/10034/2/24p%20MOHD%20YUSOFF%20DAGANG.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/10034/1/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/10034/3/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
Dagang, Mohd Yusoff
Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
description Kajian dijalankan berkaitan amalan kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam sekolah­sekolah menengah Negeri Johor. Ianya bertujuan mengetahui sejauh mana tahap kefahaman kreativiti, tahap kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam dan pengajaran dominan guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah. Kaedah kajian secara kuantitatif menggunakan instrumen soal selidik dengan dua bentuk kaedah. Pertama, soal selidik ditadbir oleh responden dan kedua tinjauan pengajaran guru menggunakan instrumen soal selidik yang berjustifikasi jawapan terhadap 31 orang guru Pendidikan Islam yang mengajar di Tingkatan Dua sebanyak tiga kali seorang. Pembinaan instrumen dan kajian rintis telah mendapat pengesahan pakar untuk kesahan dan kebolehpercayaan item. Data diperolehi serta dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 20.0. Hasil kajian mendapati guru Pendidikan Islam mempunyai tahap kefahaman kreativiti dan tahap kreativiti pengajaran yang sederhana baik. dari segi praktikal dalam bilik darjah. Oleh itu, kajian ini menghasilkan satu model kreativiti pengajaran guru Pendidikan Islam untuk sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah di Malaysia
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Dagang, Mohd Yusoff
author_facet Dagang, Mohd Yusoff
author_sort Dagang, Mohd Yusoff
title Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
title_short Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
title_full Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
title_fullStr Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
title_full_unstemmed Amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri Johor
title_sort amalan kreativiti pengajaran guru pendidikan islam di sekolah-sekolah negeri johor
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2016
url http://eprints.uthm.edu.my/10034/2/24p%20MOHD%20YUSOFF%20DAGANG.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10034/1/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10034/3/MOHD%20YUSOFF%20DAGANG%20WATERMARK.pdf
_version_ 1783728958625284096