Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
Pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sentiasa menjadi isu dan persoalan yang membelenggu guru-guru pendidikan khas dalam perancangan dan aplikasinya terhadap murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kompetensi guru-guru pendidi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/10983/1/24p%20NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10983/2/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10983/3/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.10983 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.109832024-05-20T01:29:30Z Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran 2023-08 Mosbiran, Nor Fauziyana LC1390-5160.3 Education of special classes of persons Pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sentiasa menjadi isu dan persoalan yang membelenggu guru-guru pendidikan khas dalam perancangan dan aplikasinya terhadap murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kompetensi guru-guru pendidikan khas dalam merancang dan melaksanakannya. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru dalam perancangan RPI terhadap MBPK bermasalah pendengaran di SPK dan juga hubungan kepada perkembangan MBPK. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah melibatkan kaedah tinjauan sepenuhnya. Terdapat dua fasa dalam proses kajian ini. Pada fasa pertama, kajian keperluan dijalankan dengan merujuk kepada tinjauan literatur. Pada fasa kuantitatif pula, elemen-elemen yang diperoleh melalui tinjauan literatur, digunakan untuk menyediakan set soal selidik. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 305 orang guru-guru SPK seluruh Malaysia. Hasil analisis mendapati bahawa terdapat lima elemen kompetensi yang terlibat iaitu pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan. Dapatan turut menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru dalam merancang RPI adalah sederhana, meliputi kesemua elemen-elemen tersebut. Analisis seterusnya mendapati bahawa kompetensi guru mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan perancangan RPI dan perkembangan MBPK pendengaran. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa, guru perlu meningkatkan kompetensi dari segi pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan agar dapat merancang RPI kepada MBPK pendengaran dengan lebih baik. Hasil kajian ini juga selari dengan kajian-kajian terdahulu yang berkaitan. Dapatan kajian ini boleh dijadikan panduan kepada guru-guru di SPK dalam merancang dan melaksanakan RPI terhadap MBPK masalah pendengaran 2023-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/10983/ http://eprints.uthm.edu.my/10983/1/24p%20NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/10983/2/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/10983/3/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC1390-5160.3 Education of special classes of persons |
spellingShingle |
LC1390-5160.3 Education of special classes of persons Mosbiran, Nor Fauziyana Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
description |
Pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sentiasa menjadi isu dan persoalan yang membelenggu guru-guru pendidikan khas dalam perancangan dan aplikasinya terhadap murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kompetensi guru-guru pendidikan khas dalam merancang dan melaksanakannya. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru dalam perancangan RPI terhadap MBPK bermasalah pendengaran di SPK dan juga hubungan kepada perkembangan MBPK. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah melibatkan kaedah tinjauan sepenuhnya. Terdapat dua fasa dalam proses kajian ini. Pada fasa pertama, kajian keperluan dijalankan dengan merujuk kepada tinjauan literatur. Pada fasa kuantitatif pula, elemen-elemen yang diperoleh melalui tinjauan literatur, digunakan untuk menyediakan set soal selidik. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 305 orang guru-guru SPK seluruh Malaysia. Hasil analisis mendapati bahawa terdapat lima elemen kompetensi yang terlibat iaitu pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan. Dapatan turut menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru dalam merancang RPI adalah sederhana, meliputi kesemua elemen-elemen tersebut. Analisis seterusnya mendapati bahawa kompetensi guru mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan perancangan RPI dan perkembangan MBPK pendengaran. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa, guru perlu meningkatkan kompetensi dari segi pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan agar dapat merancang RPI kepada MBPK pendengaran dengan lebih baik. Hasil kajian ini juga selari dengan kajian-kajian terdahulu yang berkaitan. Dapatan kajian ini boleh dijadikan panduan kepada guru-guru di SPK dalam merancang dan melaksanakan RPI terhadap MBPK masalah pendengaran |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mosbiran, Nor Fauziyana |
author_facet |
Mosbiran, Nor Fauziyana |
author_sort |
Mosbiran, Nor Fauziyana |
title |
Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
title_short |
Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
title_full |
Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
title_fullStr |
Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
title_full_unstemmed |
Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
title_sort |
kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2023 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/10983/1/24p%20NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10983/2/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/10983/3/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1804890130895339520 |