Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran

Pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sentiasa menjadi isu dan persoalan yang membelenggu guru-guru pendidikan khas dalam perancangan dan aplikasinya terhadap murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kompetensi guru-guru pendidi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mosbiran, Nor Fauziyana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/10983/1/24p%20NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10983/2/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10983/3/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.10983
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.109832024-05-20T01:29:30Z Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran 2023-08 Mosbiran, Nor Fauziyana LC1390-5160.3 Education of special classes of persons Pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sentiasa menjadi isu dan persoalan yang membelenggu guru-guru pendidikan khas dalam perancangan dan aplikasinya terhadap murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kompetensi guru-guru pendidikan khas dalam merancang dan melaksanakannya. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru dalam perancangan RPI terhadap MBPK bermasalah pendengaran di SPK dan juga hubungan kepada perkembangan MBPK. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah melibatkan kaedah tinjauan sepenuhnya. Terdapat dua fasa dalam proses kajian ini. Pada fasa pertama, kajian keperluan dijalankan dengan merujuk kepada tinjauan literatur. Pada fasa kuantitatif pula, elemen-elemen yang diperoleh melalui tinjauan literatur, digunakan untuk menyediakan set soal selidik. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 305 orang guru-guru SPK seluruh Malaysia. Hasil analisis mendapati bahawa terdapat lima elemen kompetensi yang terlibat iaitu pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan. Dapatan turut menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru dalam merancang RPI adalah sederhana, meliputi kesemua elemen-elemen tersebut. Analisis seterusnya mendapati bahawa kompetensi guru mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan perancangan RPI dan perkembangan MBPK pendengaran. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa, guru perlu meningkatkan kompetensi dari segi pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan agar dapat merancang RPI kepada MBPK pendengaran dengan lebih baik. Hasil kajian ini juga selari dengan kajian-kajian terdahulu yang berkaitan. Dapatan kajian ini boleh dijadikan panduan kepada guru-guru di SPK dalam merancang dan melaksanakan RPI terhadap MBPK masalah pendengaran 2023-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/10983/ http://eprints.uthm.edu.my/10983/1/24p%20NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/10983/2/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/10983/3/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC1390-5160.3 Education of special classes of persons
spellingShingle LC1390-5160.3 Education of special classes of persons
Mosbiran, Nor Fauziyana
Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
description Pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sentiasa menjadi isu dan persoalan yang membelenggu guru-guru pendidikan khas dalam perancangan dan aplikasinya terhadap murid berkeperluan pendidikan khas (MBPK). Antara faktor utama yang menyebabkan isu ini berlaku adalah kompetensi guru-guru pendidikan khas dalam merancang dan melaksanakannya. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kompetensi guru dalam perancangan RPI terhadap MBPK bermasalah pendengaran di SPK dan juga hubungan kepada perkembangan MBPK. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah melibatkan kaedah tinjauan sepenuhnya. Terdapat dua fasa dalam proses kajian ini. Pada fasa pertama, kajian keperluan dijalankan dengan merujuk kepada tinjauan literatur. Pada fasa kuantitatif pula, elemen-elemen yang diperoleh melalui tinjauan literatur, digunakan untuk menyediakan set soal selidik. Soal selidik yang telah dikemaskini diedarkan kepada 305 orang guru-guru SPK seluruh Malaysia. Hasil analisis mendapati bahawa terdapat lima elemen kompetensi yang terlibat iaitu pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan. Dapatan turut menunjukkan bahawa tahap kompetensi guru dalam merancang RPI adalah sederhana, meliputi kesemua elemen-elemen tersebut. Analisis seterusnya mendapati bahawa kompetensi guru mempunyai hubungan positif dan signifikan dengan perancangan RPI dan perkembangan MBPK pendengaran. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa, guru perlu meningkatkan kompetensi dari segi pengalaman, kemahiran, kesediaan, kelayakan dan pengetahuan agar dapat merancang RPI kepada MBPK pendengaran dengan lebih baik. Hasil kajian ini juga selari dengan kajian-kajian terdahulu yang berkaitan. Dapatan kajian ini boleh dijadikan panduan kepada guru-guru di SPK dalam merancang dan melaksanakan RPI terhadap MBPK masalah pendengaran
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mosbiran, Nor Fauziyana
author_facet Mosbiran, Nor Fauziyana
author_sort Mosbiran, Nor Fauziyana
title Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
title_short Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
title_full Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
title_fullStr Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
title_full_unstemmed Kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
title_sort kompetensi guru terhadap perancangan rancangan pendidikan individu dan perkembangan murid sekolah pendidikan khas masalah pendengaran
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2023
url http://eprints.uthm.edu.my/10983/1/24p%20NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10983/2/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/10983/3/NOR%20FAUZIYANA%20MOSBIRAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1804890130895339520