Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan emp...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/11512/1/24p%20HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/11512/2/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/11512/3/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.11512 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.115122024-08-08T02:11:59Z Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional 2012-01 Ab. Halim, Haizum Hanim T61-173 Technical education. Technical schools Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan empat yang mengambil kursus Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. Pra-ujian dan pasca-ujian direka dan dibangunkan untuk menilai tahap kefahaman pelajar bagi topik transistor. Pra-ujian yang berbentik soalan aneka pilihan diberikan untuk memastikan keseragaman tahap pengetahuan responden yang mengambil bahagian dalam kajian ini. Pasca-ujian akan diberikan selepas rawatan dan hasil kajian akan menunjukkan kesan pengajaran yang menggunakan ABBM terhadap kefahaman pelajar. Ujian Lavene's telah dijalankan untuk melihat kesetaraan pengetahuan awal antara pelajar dan hasilnya menunjukkan tiada perbezaan pengetahuan awal antara pelajar (nilai Signifikan ialah 0.482>0.005, melebihi aras keyakinan 95%). Ujian t-independent Samples melebihi aras keyakinan 95% (0.05) menunjukkan 0.150. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah pasca ujian antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Nilai skor min bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi dibandingkan dengan kumpulan kawalan iaitu 18.47 dan 12.93. Ini menunjukkan bahawa pencapaian prestasi dalam ujian penilaian transistor bagi kumpulan yang didedahkan dengan model ABBM kit pengajaran transistor ( kumpulan rawatan) adalah lebih tinggi berbanding kumpulan pelajar yang mengikuti sesi P&P secara konvensional (kumpulan kawalan). Ia dapat disimpulkan bahawa, penggunaan kit pengajaran transistor sebagai model ABBM memberi kesan terhadap kefahaman pelajar berkenaan topik transistor. 2012-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/11512/ http://eprints.uthm.edu.my/11512/1/24p%20HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/11512/2/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/11512/3/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T61-173 Technical education Technical schools |
spellingShingle |
T61-173 Technical education Technical schools Ab. Halim, Haizum Hanim Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan empat yang mengambil kursus Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. Pra-ujian dan pasca-ujian direka dan dibangunkan untuk menilai tahap kefahaman pelajar bagi topik transistor. Pra-ujian yang berbentik soalan aneka pilihan diberikan untuk memastikan keseragaman tahap pengetahuan responden yang mengambil bahagian dalam kajian ini. Pasca-ujian akan diberikan selepas rawatan dan hasil kajian akan menunjukkan kesan pengajaran yang menggunakan ABBM terhadap kefahaman pelajar. Ujian Lavene's telah dijalankan untuk melihat kesetaraan pengetahuan awal antara pelajar dan hasilnya menunjukkan tiada perbezaan pengetahuan awal antara pelajar (nilai Signifikan ialah 0.482>0.005, melebihi aras keyakinan 95%). Ujian t-independent Samples melebihi aras keyakinan 95% (0.05) menunjukkan 0.150. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah pasca ujian antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Nilai skor min bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi dibandingkan dengan kumpulan kawalan iaitu 18.47 dan 12.93. Ini menunjukkan bahawa pencapaian prestasi dalam ujian penilaian transistor bagi kumpulan yang didedahkan dengan model ABBM kit pengajaran transistor ( kumpulan rawatan) adalah lebih tinggi berbanding kumpulan pelajar yang mengikuti sesi P&P secara konvensional (kumpulan kawalan). Ia dapat disimpulkan bahawa, penggunaan kit pengajaran transistor sebagai model ABBM memberi kesan terhadap kefahaman pelajar berkenaan topik transistor. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ab. Halim, Haizum Hanim |
author_facet |
Ab. Halim, Haizum Hanim |
author_sort |
Ab. Halim, Haizum Hanim |
title |
Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
title_short |
Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
title_full |
Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
title_fullStr |
Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
title_full_unstemmed |
Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
title_sort |
penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2012 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/11512/1/24p%20HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/11512/2/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/11512/3/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1811772114075648000 |