Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional

Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan emp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ab. Halim, Haizum Hanim
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/11512/1/24p%20HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/11512/2/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/11512/3/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.11512
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.115122024-08-08T02:11:59Z Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional 2012-01 Ab. Halim, Haizum Hanim T61-173 Technical education. Technical schools Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan empat yang mengambil kursus Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. Pra-ujian dan pasca-ujian direka dan dibangunkan untuk menilai tahap kefahaman pelajar bagi topik transistor. Pra-ujian yang berbentik soalan aneka pilihan diberikan untuk memastikan keseragaman tahap pengetahuan responden yang mengambil bahagian dalam kajian ini. Pasca-ujian akan diberikan selepas rawatan dan hasil kajian akan menunjukkan kesan pengajaran yang menggunakan ABBM terhadap kefahaman pelajar. Ujian Lavene's telah dijalankan untuk melihat kesetaraan pengetahuan awal antara pelajar dan hasilnya menunjukkan tiada perbezaan pengetahuan awal antara pelajar (nilai Signifikan ialah 0.482>0.005, melebihi aras keyakinan 95%). Ujian t-independent Samples melebihi aras keyakinan 95% (0.05) menunjukkan 0.150. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah pasca ujian antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Nilai skor min bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi dibandingkan dengan kumpulan kawalan iaitu 18.47 dan 12.93. Ini menunjukkan bahawa pencapaian prestasi dalam ujian penilaian transistor bagi kumpulan yang didedahkan dengan model ABBM kit pengajaran transistor ( kumpulan rawatan) adalah lebih tinggi berbanding kumpulan pelajar yang mengikuti sesi P&P secara konvensional (kumpulan kawalan). Ia dapat disimpulkan bahawa, penggunaan kit pengajaran transistor sebagai model ABBM memberi kesan terhadap kefahaman pelajar berkenaan topik transistor. 2012-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/11512/ http://eprints.uthm.edu.my/11512/1/24p%20HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/11512/2/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/11512/3/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic T61-173 Technical education
Technical schools
spellingShingle T61-173 Technical education
Technical schools
Ab. Halim, Haizum Hanim
Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
description Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuat kit pengajaran transistor sebagai alat bahan bantu mengajar (ABBM) untuk meningkatkan kesefahamn pelajar bagi topik transistor di Sekolah Menengah Vokasional (SMV). Kajian ini berbentuk kuasi-eksperiman yang melibatkan dua kumpulan pelajar tingkatan empat yang mengambil kursus Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik. Pra-ujian dan pasca-ujian direka dan dibangunkan untuk menilai tahap kefahaman pelajar bagi topik transistor. Pra-ujian yang berbentik soalan aneka pilihan diberikan untuk memastikan keseragaman tahap pengetahuan responden yang mengambil bahagian dalam kajian ini. Pasca-ujian akan diberikan selepas rawatan dan hasil kajian akan menunjukkan kesan pengajaran yang menggunakan ABBM terhadap kefahaman pelajar. Ujian Lavene's telah dijalankan untuk melihat kesetaraan pengetahuan awal antara pelajar dan hasilnya menunjukkan tiada perbezaan pengetahuan awal antara pelajar (nilai Signifikan ialah 0.482>0.005, melebihi aras keyakinan 95%). Ujian t-independent Samples melebihi aras keyakinan 95% (0.05) menunjukkan 0.150. Dapatan daripada ujian-t menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi min markah pasca ujian antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Nilai skor min bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi dibandingkan dengan kumpulan kawalan iaitu 18.47 dan 12.93. Ini menunjukkan bahawa pencapaian prestasi dalam ujian penilaian transistor bagi kumpulan yang didedahkan dengan model ABBM kit pengajaran transistor ( kumpulan rawatan) adalah lebih tinggi berbanding kumpulan pelajar yang mengikuti sesi P&P secara konvensional (kumpulan kawalan). Ia dapat disimpulkan bahawa, penggunaan kit pengajaran transistor sebagai model ABBM memberi kesan terhadap kefahaman pelajar berkenaan topik transistor.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ab. Halim, Haizum Hanim
author_facet Ab. Halim, Haizum Hanim
author_sort Ab. Halim, Haizum Hanim
title Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
title_short Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
title_full Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
title_fullStr Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
title_full_unstemmed Penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
title_sort penilaian keberkesanan kit pengajaran transistor bagi aliran vokasional
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2012
url http://eprints.uthm.edu.my/11512/1/24p%20HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/11512/2/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/11512/3/HAIZUM%20HANIM%20AB.%20HALIM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1811772114075648000