Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia

Malaysia berhasrat menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi maka keperluan sumber manusia profesional iaitu graduan pascasiswazah adalah semakin mendesak. Namun demikian, timbul isu tentang tekanan yang dihadapi pelajar dalam menjalankan penyelidikan, seperti putus asa, hilang minat, hilang keya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sri Sumarti, Sri Sumarti
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/127/1/24p%20SRI%20SUMARWATI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/127/2/SRI%20SUMARWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/127/3/SRI%20SUMARWATI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.127
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.1272021-07-05T02:18:10Z Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia 2019-03 Sri Sumarti, Sri Sumarti LB Theory and practice of education Malaysia berhasrat menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi maka keperluan sumber manusia profesional iaitu graduan pascasiswazah adalah semakin mendesak. Namun demikian, timbul isu tentang tekanan yang dihadapi pelajar dalam menjalankan penyelidikan, seperti putus asa, hilang minat, hilang keyakinan diri, tidak fokus, mengalami tekanan mental, ketandusan idea, tidak mencapai target yang diinginkan, hilang komitmen dan gagal dalam menamatkan pengajian. Terdapat keperluan terhadap peranan transferable skills untuk melakukan pelbagai aktiviti, untuk mencapai sasaran dan menyelesaikan masalah yang timbul sepanjang proses penyelidikan. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia. Dalam kajian ini, pengkaji menggunakan reka bentuk penerokaan bercampur berurutan yang melibatkan kajian kualitatif dan kajian kuantitatif. Peserta temu bual iaitu seramai 11 orang pakar dan peserta kajian Fuzzy Delphi iaitu 13 orang pakar, yang telah dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Sampel bagi kajian tinjauan pula iaitu seramai 483 pelajar pascasiswazah dalam bidang sains sosial dan kemanusiaan di universiti awam yang terdapat di Malaysia, telah dipilih menggunakan kaedah pensampelan rawak berlapis mengikut kadar. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa terdapat enam domain transferable skills dan 22 elemen transferable skills. Kajian ini mendapati bahawa pelajar Sarjana dan Doktor Falsafah memberikan tahap persetujuan yang tinggi terhadap enam domain dan 22 elemen transferable skills. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kesesuaian domain dan elemen transferable skills untuk menjalankan proses penyelidikan berdasarkan pelajar Sarjana dan Doktor Falsafah (PhD). Kajian ini juga mendapati bahawa kerangka transferable skills yang dibangunkan adalah sah dan boleh dipercayai untuk menjadi panduan bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia. Oleh yang demikian, pengkaji berharap kerangka transferable skills yang dibangunkan melalui kajian ini dapat menjadi panduan bagi pelajar pascasiswazah untuk mencapai target yang diinginkan dan dapat menyelesaikan penyelidikan sebagaimana tempoh yang ditetapkan sehingga berjaya menamatkan pengajian. 2019-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/127/ http://eprints.uthm.edu.my/127/1/24p%20SRI%20SUMARWATI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/127/2/SRI%20SUMARWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/127/3/SRI%20SUMARWATI%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Sri Sumarti, Sri Sumarti
Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia
description Malaysia berhasrat menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi maka keperluan sumber manusia profesional iaitu graduan pascasiswazah adalah semakin mendesak. Namun demikian, timbul isu tentang tekanan yang dihadapi pelajar dalam menjalankan penyelidikan, seperti putus asa, hilang minat, hilang keyakinan diri, tidak fokus, mengalami tekanan mental, ketandusan idea, tidak mencapai target yang diinginkan, hilang komitmen dan gagal dalam menamatkan pengajian. Terdapat keperluan terhadap peranan transferable skills untuk melakukan pelbagai aktiviti, untuk mencapai sasaran dan menyelesaikan masalah yang timbul sepanjang proses penyelidikan. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia. Dalam kajian ini, pengkaji menggunakan reka bentuk penerokaan bercampur berurutan yang melibatkan kajian kualitatif dan kajian kuantitatif. Peserta temu bual iaitu seramai 11 orang pakar dan peserta kajian Fuzzy Delphi iaitu 13 orang pakar, yang telah dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Sampel bagi kajian tinjauan pula iaitu seramai 483 pelajar pascasiswazah dalam bidang sains sosial dan kemanusiaan di universiti awam yang terdapat di Malaysia, telah dipilih menggunakan kaedah pensampelan rawak berlapis mengikut kadar. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa terdapat enam domain transferable skills dan 22 elemen transferable skills. Kajian ini mendapati bahawa pelajar Sarjana dan Doktor Falsafah memberikan tahap persetujuan yang tinggi terhadap enam domain dan 22 elemen transferable skills. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kesesuaian domain dan elemen transferable skills untuk menjalankan proses penyelidikan berdasarkan pelajar Sarjana dan Doktor Falsafah (PhD). Kajian ini juga mendapati bahawa kerangka transferable skills yang dibangunkan adalah sah dan boleh dipercayai untuk menjadi panduan bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia. Oleh yang demikian, pengkaji berharap kerangka transferable skills yang dibangunkan melalui kajian ini dapat menjadi panduan bagi pelajar pascasiswazah untuk mencapai target yang diinginkan dan dapat menyelesaikan penyelidikan sebagaimana tempoh yang ditetapkan sehingga berjaya menamatkan pengajian.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Sri Sumarti, Sri Sumarti
author_facet Sri Sumarti, Sri Sumarti
author_sort Sri Sumarti, Sri Sumarti
title Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia
title_short Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia
title_full Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia
title_fullStr Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia
title_full_unstemmed Pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di Malaysia
title_sort pembangunan kerangka transferable skills bagi perlaksanaan penyelidikan dalam kalangan pelajar pascasiswazah di malaysia
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/127/1/24p%20SRI%20SUMARWATI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/127/2/SRI%20SUMARWATI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/127/3/SRI%20SUMARWATI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830535656308736