Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli

Kajian ini adalah berbentuk eksperimen sebenar jenis ujian pra-pos yang bertujuan mengenal pasti keberkesanan modul asas keusahawanan yang bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan tingkah laku keusahawanan pelajar Orang Asli. Pengukuran pencapaian dalam kajian ini dilaku...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Amiruddin, Mohd Hasril
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1270/1/24p%20MOHD%20HASRIL%20AMIRUDDIN.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.1270
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.12702021-09-30T06:58:47Z Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli 2014-04 Amiruddin, Mohd Hasril HB Economic Theory HB615-715 Entrepreneurship. Risk and uncertainty. Property Kajian ini adalah berbentuk eksperimen sebenar jenis ujian pra-pos yang bertujuan mengenal pasti keberkesanan modul asas keusahawanan yang bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan tingkah laku keusahawanan pelajar Orang Asli. Pengukuran pencapaian dalam kajian ini dilakukan dalam konteks topik�topik yang dipelajari sepanjang tempoh rawatan. Manakala tingkah laku keusahawanan diukur berdasarkan penilaian kendiri pelajar ke atas empat konstruk tingkah laku keusahawanan yang berkait dengan interpretasi tingkah laku pelajar untuk menceburkan diri dalam keusahawanan berdasarkan kepada ilmu asas keusahawanan yang diperoleh semasa rawatan. Dua kumpulan responden yang terlibat dalam kajian ini adalah pelajar dalam kelas sedia ada yang dibahagikan secara rawak, terdiri daripada 80 pelajar Orang Asli di dua Pusat Latihan JAKOA (Jabatan Kemajuan Orang Asli) iaitu Pusat Latihan Paya Bungor Kuantan, Pahang dan Pusat GIATMARA JAKOA Damansara Damai Sungai Buloh, Selangor. Pembahagian pelajar dalam setiap kelas adalah secara rawak yang ditentukan oleh pihak pentadbir pusat latihan itu sendiri. Seramai 40 responden berada dalam kumpulan eksperimen (Pembelajaran Masteri-PM) manakala 40 responden dalam kumpulan kawalan (Pembelajaran Tradisional-PT). Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah terdiri daripada set ujian, soal selidik dan soalan temu bual berstruktur. Analisis data dilakukan dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi, seperti ujian-t sampel bebas, ANCOVA, MANOVA dan MANCOVA. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kumpulan PM memperoleh tahap pencapaian (effect size=0.56) dan perubahan tingkah laku keusahawanan (effect size=0.2) yang lebih tinggi berbanding kumpulan PT. Penggunaan strategi PM didapati berkesan terhadap perubahan tingkah laku pelajar berdasarkan data pemerhatian dan temu bual yang dijalankan. Kumpulan PM menunjukkan persepsi yang lebih positif terhadap peningkatan dan perubahan tingkah laku keusahawanan dalam kursus asas keusahawanan berbanding kumpulan PT. Kajian ini memberi implikasi terhadap amalan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kursus asas keusahawanan di pusat latihan kemahiran di bawah kelolaan JAKOA. Oleh yang demikian inovasi dalam strategi pengajaran dan pembelajaran terhadap pelajar minoriti harus diberi perhatian. Ianya seiring dengan keperluan dalam pembangunan modal insan untuk melahirkan individu yang berkeupayaan memajukan diri dan menjadikan kehidupannya lebih berkualiti. 2014-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1270/ http://eprints.uthm.edu.my/1270/1/24p%20MOHD%20HASRIL%20AMIRUDDIN.pdf text en public phd doctoral Universiti Kebangsaan Malaysia Fakulti Pendidikan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
topic HB Economic Theory
HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
HB Economic Theory
Amiruddin, Mohd Hasril
Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli
description Kajian ini adalah berbentuk eksperimen sebenar jenis ujian pra-pos yang bertujuan mengenal pasti keberkesanan modul asas keusahawanan yang bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan tingkah laku keusahawanan pelajar Orang Asli. Pengukuran pencapaian dalam kajian ini dilakukan dalam konteks topik�topik yang dipelajari sepanjang tempoh rawatan. Manakala tingkah laku keusahawanan diukur berdasarkan penilaian kendiri pelajar ke atas empat konstruk tingkah laku keusahawanan yang berkait dengan interpretasi tingkah laku pelajar untuk menceburkan diri dalam keusahawanan berdasarkan kepada ilmu asas keusahawanan yang diperoleh semasa rawatan. Dua kumpulan responden yang terlibat dalam kajian ini adalah pelajar dalam kelas sedia ada yang dibahagikan secara rawak, terdiri daripada 80 pelajar Orang Asli di dua Pusat Latihan JAKOA (Jabatan Kemajuan Orang Asli) iaitu Pusat Latihan Paya Bungor Kuantan, Pahang dan Pusat GIATMARA JAKOA Damansara Damai Sungai Buloh, Selangor. Pembahagian pelajar dalam setiap kelas adalah secara rawak yang ditentukan oleh pihak pentadbir pusat latihan itu sendiri. Seramai 40 responden berada dalam kumpulan eksperimen (Pembelajaran Masteri-PM) manakala 40 responden dalam kumpulan kawalan (Pembelajaran Tradisional-PT). Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah terdiri daripada set ujian, soal selidik dan soalan temu bual berstruktur. Analisis data dilakukan dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi, seperti ujian-t sampel bebas, ANCOVA, MANOVA dan MANCOVA. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kumpulan PM memperoleh tahap pencapaian (effect size=0.56) dan perubahan tingkah laku keusahawanan (effect size=0.2) yang lebih tinggi berbanding kumpulan PT. Penggunaan strategi PM didapati berkesan terhadap perubahan tingkah laku pelajar berdasarkan data pemerhatian dan temu bual yang dijalankan. Kumpulan PM menunjukkan persepsi yang lebih positif terhadap peningkatan dan perubahan tingkah laku keusahawanan dalam kursus asas keusahawanan berbanding kumpulan PT. Kajian ini memberi implikasi terhadap amalan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kursus asas keusahawanan di pusat latihan kemahiran di bawah kelolaan JAKOA. Oleh yang demikian inovasi dalam strategi pengajaran dan pembelajaran terhadap pelajar minoriti harus diberi perhatian. Ianya seiring dengan keperluan dalam pembangunan modal insan untuk melahirkan individu yang berkeupayaan memajukan diri dan menjadikan kehidupannya lebih berkualiti.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Amiruddin, Mohd Hasril
author_facet Amiruddin, Mohd Hasril
author_sort Amiruddin, Mohd Hasril
title Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli
title_short Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli
title_full Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli
title_fullStr Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli
title_full_unstemmed Keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar Orang Asli
title_sort keberkesanan modul asas keusahawanan bercirikan strategi pembelajaran masteri terhadap pelajar orang asli
granting_institution Universiti Kebangsaan Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan
publishDate 2014
url http://eprints.uthm.edu.my/1270/1/24p%20MOHD%20HASRIL%20AMIRUDDIN.pdf
_version_ 1747830760149090304