Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi

Tujuan utama kajian ini adalah untuk meninjau sejauhmana pelaksanaan kaedah simulasi (KS) dalam proses pengajaran dan pembelajaran oleh guru Pendidikan Islam (GPI) bagi mata pelajaran Pendidikan Islam (PI) dalam bidang ibadah di kolej vokasional di Semenanjung Malaysia. Secara khususnya, objektif ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhamad, Suhaimi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/128/1/24p%20SUHAIMI%20MUHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/128/2/SUHAIMI%20MUHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/128/3/SUHAIMI%20MUHAMAD%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.128
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.1282021-07-05T02:18:58Z Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi 2019-08 Muhamad, Suhaimi LB Theory and practice of education Tujuan utama kajian ini adalah untuk meninjau sejauhmana pelaksanaan kaedah simulasi (KS) dalam proses pengajaran dan pembelajaran oleh guru Pendidikan Islam (GPI) bagi mata pelajaran Pendidikan Islam (PI) dalam bidang ibadah di kolej vokasional di Semenanjung Malaysia. Secara khususnya, objektif kajian ini menfokuskan kepada mengenal pasti tahap pengetahuan guru menggunakan kaedah simulasi sebagai kaedah pengajaran yang disarankan oleh Bahagian Perkembangan Kurikulum (BPK) Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), seterusnya mengenal pasti kebolehan guru dalam menggunakan kaedah simulasi dalam pengajaran, penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan seterusnya menghasilkan satu garis panduan guru untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah simulasi berasaskan dapatan kajian. Responden kajian terdiri daripada guru Pendidikan Islam (GPI) yang mengajar di kolej vokasional (KV) di Semenanjung Malaysia. Dapatan ini menggunakan kaedah kuantitatif disokong dengan dapatan kajian kualitatif melalui temu bual berstruktur dan pemerhatian.. Data-data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif kuantitatif yang melibatkan instrumen soal selidik bagi memperolehi statistik kekerapan, peratusan, sisihan piawai dan min. Data kualitatif yang melibatkan instrumen temu bual dan pemerhatian telah dianalisis dan diinterpretasi berdasarkan kandungan rekod dan catatan. Kesahan kandungan instrumen soal selidik telah diuji oleh pensyarah penasihat dan pakar-pakar dalam bidang pembinaan item, indeks kebolehpercayaan pula telah ditentukan melalui analisis ketekalan dalaman dan cronbach. Dapatan kajian menunjukkan bahawa GPI boleh menguasai dan berkebolehan untuk menggunakan KS dalam pengajaran dan pembelajaran mereka, tetapi penerapan elemen-elemen KBAT tidak berlaku secara langsung dan ianya perlu kepada satu garis panduan untuk membantu GPI membimbing pelajar menguasai bidang pelajaran yang diajar. Berasaskan kepada dapatan ini satu cadangan garis panduan penerapan KBAT berasaskan KS dalam pengajaran dan pembelajaran guru yang dihasilkan ini diharapkan akan dapat dimanfaatkan kepada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia ke atas kaedah pengajaran guru untuk diselaraskan pelaksanaannya di sekolah-sekolah di Malaysia. 2019-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/128/ http://eprints.uthm.edu.my/128/1/24p%20SUHAIMI%20MUHAMAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/128/2/SUHAIMI%20MUHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/128/3/SUHAIMI%20MUHAMAD%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Muhamad, Suhaimi
Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi
description Tujuan utama kajian ini adalah untuk meninjau sejauhmana pelaksanaan kaedah simulasi (KS) dalam proses pengajaran dan pembelajaran oleh guru Pendidikan Islam (GPI) bagi mata pelajaran Pendidikan Islam (PI) dalam bidang ibadah di kolej vokasional di Semenanjung Malaysia. Secara khususnya, objektif kajian ini menfokuskan kepada mengenal pasti tahap pengetahuan guru menggunakan kaedah simulasi sebagai kaedah pengajaran yang disarankan oleh Bahagian Perkembangan Kurikulum (BPK) Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), seterusnya mengenal pasti kebolehan guru dalam menggunakan kaedah simulasi dalam pengajaran, penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan seterusnya menghasilkan satu garis panduan guru untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan kaedah simulasi berasaskan dapatan kajian. Responden kajian terdiri daripada guru Pendidikan Islam (GPI) yang mengajar di kolej vokasional (KV) di Semenanjung Malaysia. Dapatan ini menggunakan kaedah kuantitatif disokong dengan dapatan kajian kualitatif melalui temu bual berstruktur dan pemerhatian.. Data-data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif kuantitatif yang melibatkan instrumen soal selidik bagi memperolehi statistik kekerapan, peratusan, sisihan piawai dan min. Data kualitatif yang melibatkan instrumen temu bual dan pemerhatian telah dianalisis dan diinterpretasi berdasarkan kandungan rekod dan catatan. Kesahan kandungan instrumen soal selidik telah diuji oleh pensyarah penasihat dan pakar-pakar dalam bidang pembinaan item, indeks kebolehpercayaan pula telah ditentukan melalui analisis ketekalan dalaman dan cronbach. Dapatan kajian menunjukkan bahawa GPI boleh menguasai dan berkebolehan untuk menggunakan KS dalam pengajaran dan pembelajaran mereka, tetapi penerapan elemen-elemen KBAT tidak berlaku secara langsung dan ianya perlu kepada satu garis panduan untuk membantu GPI membimbing pelajar menguasai bidang pelajaran yang diajar. Berasaskan kepada dapatan ini satu cadangan garis panduan penerapan KBAT berasaskan KS dalam pengajaran dan pembelajaran guru yang dihasilkan ini diharapkan akan dapat dimanfaatkan kepada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia ke atas kaedah pengajaran guru untuk diselaraskan pelaksanaannya di sekolah-sekolah di Malaysia.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Muhamad, Suhaimi
author_facet Muhamad, Suhaimi
author_sort Muhamad, Suhaimi
title Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi
title_short Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi
title_full Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi
title_fullStr Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi
title_full_unstemmed Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan Islam berasaskan kaedah simulasi
title_sort penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dalam pengajaran pendidikan islam berasaskan kaedah simulasi
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/128/1/24p%20SUHAIMI%20MUHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/128/2/SUHAIMI%20MUHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/128/3/SUHAIMI%20MUHAMAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830535900626944