Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami

Kemahiran penyelesaian masalah merupakan salah satu kaedah pengajaran yang digunakan di dalam kelas. Ia merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Tujuan kajian ini dilakukan untuk mendapatkan persepsi pelajar terh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Latif, Abdul Mutalip
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1420/1/24p%20ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1420/2/ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.1420
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.14202021-10-03T06:50:19Z Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami 2014-07 Abdul Latif, Abdul Mutalip LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kemahiran penyelesaian masalah merupakan salah satu kaedah pengajaran yang digunakan di dalam kelas. Ia merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Tujuan kajian ini dilakukan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap kemahiran menyelesaikan masalah tugasan folio dengan berlandaskan seni lipatan kertas. Ini bagi membantu pelajar meningkatkan elemen kemahiran penyelesaian masalah seperti mengenalpasti masalah, merancang dan melaksanakan strategi serta dapat menyelesaikan apa jua sebarang masalah. Kajian ini bersifat kuantitatif dengan reka bentuk eks pos fakto yang menggunakan instrumen soal selidik secara tinjauan awal dan tinjauan akhir seterusnya dianalisis menggunakan SPSS versi 21. Setiap keputusan dapatan ditunjukkan dalam bentuk min, peratus dan ujian T. Sampel kajian adalah terdiri 30 orang pelajar tahun 2 semester 3 jurusan Pemesinan Industri. Dapatan keseluruhan min sebelum aktiviti bengkel ialah 3.43 manakala selepas aktiviti bengkel min ialah 4.03. Keputusan hasil kajian ini mendapati kemahiran penyelesaian masalah selepas menjalani aktiviti origami, berada pada tahap yang tinggi. Oleh yang demikian, cadangan penyelidik untuk mengemukakan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan kaedah origami di terima baik dan bagi membantu pihak tertentu terutamanya Pihak Kolej Vokasional Melaka Tengah dalam menyelesaikan masalah tugasan folio di kalangan pelajar 2014-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1420/ http://eprints.uthm.edu.my/1420/1/24p%20ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/1420/2/ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
Abdul Latif, Abdul Mutalip
Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
description Kemahiran penyelesaian masalah merupakan salah satu kaedah pengajaran yang digunakan di dalam kelas. Ia merupakan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Tujuan kajian ini dilakukan untuk mendapatkan persepsi pelajar terhadap kemahiran menyelesaikan masalah tugasan folio dengan berlandaskan seni lipatan kertas. Ini bagi membantu pelajar meningkatkan elemen kemahiran penyelesaian masalah seperti mengenalpasti masalah, merancang dan melaksanakan strategi serta dapat menyelesaikan apa jua sebarang masalah. Kajian ini bersifat kuantitatif dengan reka bentuk eks pos fakto yang menggunakan instrumen soal selidik secara tinjauan awal dan tinjauan akhir seterusnya dianalisis menggunakan SPSS versi 21. Setiap keputusan dapatan ditunjukkan dalam bentuk min, peratus dan ujian T. Sampel kajian adalah terdiri 30 orang pelajar tahun 2 semester 3 jurusan Pemesinan Industri. Dapatan keseluruhan min sebelum aktiviti bengkel ialah 3.43 manakala selepas aktiviti bengkel min ialah 4.03. Keputusan hasil kajian ini mendapati kemahiran penyelesaian masalah selepas menjalani aktiviti origami, berada pada tahap yang tinggi. Oleh yang demikian, cadangan penyelidik untuk mengemukakan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan kaedah origami di terima baik dan bagi membantu pihak tertentu terutamanya Pihak Kolej Vokasional Melaka Tengah dalam menyelesaikan masalah tugasan folio di kalangan pelajar
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abdul Latif, Abdul Mutalip
author_facet Abdul Latif, Abdul Mutalip
author_sort Abdul Latif, Abdul Mutalip
title Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
title_short Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
title_full Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
title_fullStr Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
title_full_unstemmed Pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
title_sort pembangunan kemahiran penyelesaian masalah berlandaskan projek origami
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2014
url http://eprints.uthm.edu.my/1420/1/24p%20ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1420/2/ABDUL%20MUTALIP%20ABDUL%20LATIF%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830785399848960