Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia

Pengurusan risiko pendidikan luar (PRPL) bertujuan untuk mengawal, meminimum dan mengelakkan daripada berlakunya kemalangan dan kecederaan. Justeru, pengurusan risiko pendidikan luar diperlukan untuk meningkatkan langkah keselamatan semasa perlaksanaan aktiviti dijalankan disamping mewujudkan sif...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamed @ Jamal, Abidah Ainah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/146/1/24p%20ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/146/2/ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/146/3/ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.146
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.1462021-07-06T06:38:11Z Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia 2018-09 Mohamed @ Jamal, Abidah Ainah HD7795-8027 Labor policy. Labor and the state Pengurusan risiko pendidikan luar (PRPL) bertujuan untuk mengawal, meminimum dan mengelakkan daripada berlakunya kemalangan dan kecederaan. Justeru, pengurusan risiko pendidikan luar diperlukan untuk meningkatkan langkah keselamatan semasa perlaksanaan aktiviti dijalankan disamping mewujudkan sifar risiko. Namun sehingga kini, pelan pengurusan risiko yang sesuai belum dikenal pasti dan kebanyakan tenaga pengajar hanya mengaplikasikan pengurusan risiko pendidikan luar berdasarkan pengalaman. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti konstruk dan elemen pengurusan risiko pendidikan luar terhadap tenaga pengajar di universiti dan untuk menguji dan mengesahkan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar yang diperlukan oleh tenaga pengajar di universiti. Temu bual dan tinjuan menggunakan soal selidik telah dilakukan bagi mengumpul data. Dua instrumen data telah digunakan iaitu protokol temu bual dan soal selidik. Lima puluh lapan orang tenaga pengajar dan lapan ratus enam belas orang pelajar telah dipilih untuk kajian ini. Data kualitatif telah dianalisis menggunakan teknik Fuzzy Delphi Method dalam mendapatkan kesepakatan pakar bagi mengenal pasti kedudukan item pengurusan risiko pendidikan luar dan data kuantitatif telah dianalisis menggunakan perisian Winsteps version V3.69.1.11. Kesemua konstruk dan item pengurusan risiko pendidikan luar mempunyai indeks kebolehpercayaan Fleiss Kappa antara 0.73 hingga 0.93, nilai kebolehpercayaan individu ialah 0.94 dan nilai kebolehpercayaan item ialah 0.80. Analisis data menunjukkan bahawa konstruk pengurusan risiko pendidikan luar ialah pengenalpastian, pemilihan operasi, pelaksanaan dan penilaian. Konstruk pengurusan risiko pendidikan luar yang dominan bagi tenaga pengajar ialah penilaian, pelaksanaan, pemilihan operasi dan pengenalpastian manakala untuk pelajar ialah pemilihan operasi, pengenalpastian, pelaksanaan dan penilaian. Analisis Differential Group Functioning (DGF) menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tenaga pengajar dengan pelajar. Konstruk pengurusan risiko pendidikan luar yang dibina bersifat unidimensi dan disahkan bagi memenuhi kriteria analisis komponen utama. Sebagai kesimpulan, terdapat keperluan pengurusan risiko dalam pendidikan luar untuk meningkatkan aspek keselamatan dalam melaksanakan aktiviti pendidikan luar supaya tidak berlakunya kemalangan yang melibatkan para pelajar. 2018-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/146/ http://eprints.uthm.edu.my/146/1/24p%20ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/146/2/ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/146/3/ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HD7795-8027 Labor policy
Labor and the state
spellingShingle HD7795-8027 Labor policy
Labor and the state
Mohamed @ Jamal, Abidah Ainah
Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia
description Pengurusan risiko pendidikan luar (PRPL) bertujuan untuk mengawal, meminimum dan mengelakkan daripada berlakunya kemalangan dan kecederaan. Justeru, pengurusan risiko pendidikan luar diperlukan untuk meningkatkan langkah keselamatan semasa perlaksanaan aktiviti dijalankan disamping mewujudkan sifar risiko. Namun sehingga kini, pelan pengurusan risiko yang sesuai belum dikenal pasti dan kebanyakan tenaga pengajar hanya mengaplikasikan pengurusan risiko pendidikan luar berdasarkan pengalaman. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti konstruk dan elemen pengurusan risiko pendidikan luar terhadap tenaga pengajar di universiti dan untuk menguji dan mengesahkan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar yang diperlukan oleh tenaga pengajar di universiti. Temu bual dan tinjuan menggunakan soal selidik telah dilakukan bagi mengumpul data. Dua instrumen data telah digunakan iaitu protokol temu bual dan soal selidik. Lima puluh lapan orang tenaga pengajar dan lapan ratus enam belas orang pelajar telah dipilih untuk kajian ini. Data kualitatif telah dianalisis menggunakan teknik Fuzzy Delphi Method dalam mendapatkan kesepakatan pakar bagi mengenal pasti kedudukan item pengurusan risiko pendidikan luar dan data kuantitatif telah dianalisis menggunakan perisian Winsteps version V3.69.1.11. Kesemua konstruk dan item pengurusan risiko pendidikan luar mempunyai indeks kebolehpercayaan Fleiss Kappa antara 0.73 hingga 0.93, nilai kebolehpercayaan individu ialah 0.94 dan nilai kebolehpercayaan item ialah 0.80. Analisis data menunjukkan bahawa konstruk pengurusan risiko pendidikan luar ialah pengenalpastian, pemilihan operasi, pelaksanaan dan penilaian. Konstruk pengurusan risiko pendidikan luar yang dominan bagi tenaga pengajar ialah penilaian, pelaksanaan, pemilihan operasi dan pengenalpastian manakala untuk pelajar ialah pemilihan operasi, pengenalpastian, pelaksanaan dan penilaian. Analisis Differential Group Functioning (DGF) menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tenaga pengajar dengan pelajar. Konstruk pengurusan risiko pendidikan luar yang dibina bersifat unidimensi dan disahkan bagi memenuhi kriteria analisis komponen utama. Sebagai kesimpulan, terdapat keperluan pengurusan risiko dalam pendidikan luar untuk meningkatkan aspek keselamatan dalam melaksanakan aktiviti pendidikan luar supaya tidak berlakunya kemalangan yang melibatkan para pelajar.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mohamed @ Jamal, Abidah Ainah
author_facet Mohamed @ Jamal, Abidah Ainah
author_sort Mohamed @ Jamal, Abidah Ainah
title Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia
title_short Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia
title_full Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia
title_fullStr Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia
title_full_unstemmed Pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di Institut Pendidikan Tinggi Malaysia
title_sort pembangunan kerangka pengurusan risiko pendidikan luar di institut pendidikan tinggi malaysia
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknik dan Vokasional
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/146/1/24p%20ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/146/2/ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/146/3/ABIDAH%20AINAH%20MOHAMED%20%40%20JAMAL%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830540079202304