Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM

Pelajar didapati kurang peka dan sensitif terhadap isu dan masalah yang dihadapi masyarakat. Pelajar kurang pengalaman pemindahan ilmu dan tidak dapat mengaplikasi ilmu didunia sebenar. Objektif kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti pendekatan medium ePBL untuk memudahcarakan pembelajaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamin, Farhana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1465/1/24p%20FARHANA%20HAMIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1465/2/FARHANA%20HAMIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1465/3/FARHANA%20HAMIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.1465
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.14652021-10-03T07:27:08Z Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM 2014-12 Hamin, Farhana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pelajar didapati kurang peka dan sensitif terhadap isu dan masalah yang dihadapi masyarakat. Pelajar kurang pengalaman pemindahan ilmu dan tidak dapat mengaplikasi ilmu didunia sebenar. Objektif kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti pendekatan medium ePBL untuk memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar Ijazah Sarjana Muda di UTHM. Pemilihan sampel bertujuan dilakukan kepada 86 orang sampel yang sedang menjalankan projek pemindahan ilmu komuniti untuk subjek UWB 10202. Kajian ini dijalankan secara tinjauan diskriptif kaedah kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik diskriptif dan analisis statistik inferens (paired t-test). Dapatan analisis diskriptif menunjukkan bahawa tahap ilmu pelajar dalam pembelajaran pemindahan ilmu adalah rendah, manakala tahap pendedahan kepada pembelajaran ePBL adalah tinggi dan tahap pembelajaran pemindahan ilmu dengan medium ePBL adalah tinggi sepanjang pelajar melaksanakan projek pemindahan ilmu komuniti. Analisis inferens menunjukan terdapat perbezaan signifikan di antara tahap kemahiran insaniah sebelum pembelajaran pemindahan ilmu dengan tahap kemahiran insaniah selepas pembelajaran pemindahan ilmu. Kesimpulannya hasil kajian menunjukkan medium ePBL membantu memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM. 2014-12 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/1465/ http://eprints.uthm.edu.my/1465/1/24p%20FARHANA%20HAMIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/1465/2/FARHANA%20HAMIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/1465/3/FARHANA%20HAMIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Hamin, Farhana
Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM
description Pelajar didapati kurang peka dan sensitif terhadap isu dan masalah yang dihadapi masyarakat. Pelajar kurang pengalaman pemindahan ilmu dan tidak dapat mengaplikasi ilmu didunia sebenar. Objektif kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti pendekatan medium ePBL untuk memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar Ijazah Sarjana Muda di UTHM. Pemilihan sampel bertujuan dilakukan kepada 86 orang sampel yang sedang menjalankan projek pemindahan ilmu komuniti untuk subjek UWB 10202. Kajian ini dijalankan secara tinjauan diskriptif kaedah kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik diskriptif dan analisis statistik inferens (paired t-test). Dapatan analisis diskriptif menunjukkan bahawa tahap ilmu pelajar dalam pembelajaran pemindahan ilmu adalah rendah, manakala tahap pendedahan kepada pembelajaran ePBL adalah tinggi dan tahap pembelajaran pemindahan ilmu dengan medium ePBL adalah tinggi sepanjang pelajar melaksanakan projek pemindahan ilmu komuniti. Analisis inferens menunjukan terdapat perbezaan signifikan di antara tahap kemahiran insaniah sebelum pembelajaran pemindahan ilmu dengan tahap kemahiran insaniah selepas pembelajaran pemindahan ilmu. Kesimpulannya hasil kajian menunjukkan medium ePBL membantu memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Hamin, Farhana
author_facet Hamin, Farhana
author_sort Hamin, Farhana
title Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM
title_short Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM
title_full Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM
title_fullStr Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM
title_full_unstemmed Electronic problem based learning (ePBL) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar UTHM
title_sort electronic problem based learning (epbl) sebagai medium bagi memudahcarakan pembelajaran pemindahan ilmu dalam kalangan pelajar uthm
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2014
url http://eprints.uthm.edu.my/1465/1/24p%20FARHANA%20HAMIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1465/2/FARHANA%20HAMIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1465/3/FARHANA%20HAMIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830796164530176