Kesan pembelajaran berasaskan masalah terhadap motivasi pelajar dalam mata pelajaran kemahiran hidup
Pembelajaran Berasaskan Masalah merupakan satu kaedah pembelajaran secara aktif, berpusatkan pelajar, melibatkan perbincangan kumpulan dan berlandaskan masalah. Kajian ini bertujuan untuk menentukan motivasi pelajar melalui kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) berbanding motivasi pelaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1525/1/24p%20KAMAL%20JASMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1525/2/KAMAL%20JASMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1525/3/KAMAL%20JASMAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pembelajaran Berasaskan Masalah merupakan satu kaedah pembelajaran secara aktif,
berpusatkan pelajar, melibatkan perbincangan kumpulan dan berlandaskan masalah.
Kajian ini bertujuan untuk menentukan motivasi pelajar melalui kaedah Pembelajaran
Berasaskan Masalah (PBM) berbanding motivasi pelajar melalui kaedah Pembelajaran
Sedia Ada (PSA) dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup. Kajian ini dijalankan
dengan menggunakan reka bentuk Eksperimental Benar Ujian Pasca yang melibatkan
30 orang pelajar Tahun 5. Motivasi pelajar diukur dengan menggunakan soal selidik
yang dibangunkan. Motivasi pelajar dibandingkan antara Kumpulan Rawatan (PBM)
seramai 15 orang pelajar dengan Kumpulan Kawalan (PSA) seramai 15 orang pelajar.
Data dianalisis menggunakan perisian SPSS. Analisis statistik yang terlibat adalah
analisis deskriptif dan Ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan motivasi keseluruhan
pelajar Kumpulan Rawatan dan Kumpulan Kawalan berada pada tahap yang tinggi.
Namun begitu, nilai skor min motivasi keseluruhan Kumpulan Rawatan adalah lebih
tinggi daripada Kumpulan Kawalan. Analisis Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan
yang signifikan secara statistik (p<0.05) di antara skor min keseluruhan motivasi
pelajar Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Bagi komponen motivasi
pula, tidak terdapat perbezaan yang signifikan (p>0.05) di antara skor min motivasi
aspek tumpuan usaha di antara pelajar Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan
Kawalan. Walau bagaimanapun, bagi dua komponen iaitu motivasi aspek minat untuk
belajar dan aspek kepuasan dengan pembelajaran, terdapat perbezaan yang signifikan
(p<0.05) di antara skor min bagi Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan.
Dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara skor
min motivasi keseluruhan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam Kumpulan
Rawatan. Sebaliknya, terdapat perbezaan yang signifikan di antara skor min motivasi
keseluruhan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam Kumpulan Kawalan. Pada
keseluruhannya, motivasi pelajar adalah tinggi melalui PBM dalam Kemahiran Hidup.
Kajian mencadangkan penyelidikan tentang kesan PBM terhadap pencapaian dalam
mata pelajaran Kemahiran Hidup untuk kajian akan datang. |
---|