Kesan teknik “hunTTO" square” terhadap pencapaian pelajar bagi mata pelajaran matematik di sekolah rendah

Ramai pelajar yang bermasalah dalam tajuk Pembahagian dengan dua digit nombor. Ini kerana pelajar sukar untuk menghasilkan sifir dua digit untuk menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan tajuk ini yang berpunca dari masalah visualisasi serta masalah pengajaran dan pembelajaran (PdP) konvensio...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jumiran, Mohamad Nurizwan
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1536/1/24p%20MOHAMAD%20NURIZWAN%20JUMIRAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1536/2/MOHAMAD%20NURIZWAN%20JUMIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1536/3/MOHAMAD%20NURIZWAN%20JUMIRAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Ramai pelajar yang bermasalah dalam tajuk Pembahagian dengan dua digit nombor. Ini kerana pelajar sukar untuk menghasilkan sifir dua digit untuk menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan tajuk ini yang berpunca dari masalah visualisasi serta masalah pengajaran dan pembelajaran (PdP) konvensional. Kajian kuasi eksperimental ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan Teknik “HunTTO Square” terhadap pencapaian pelajar bagi mata pelajaran Matematik di sekolah rendah. Ujian Pra dan Ujian Pos digunakan untuk melihat perbezaan pencapaian yang signifikan selepas menggunakan Teknik “HunTTO Square” yang menggunakan pembelajaran secara konstruktivisme yang menerapkan elemen visual. Manakala instrumen soal selidik pula digunakan untuk melihat persepsi pelajar selepas menggunakan Teknik “HunTTO Square” yang menggunakan pembelajaran secara konstruktivisme yang menerapkan elemen visual ini. Responden yang terlibat dalam kajian ini ialah seramai 40 orang pelajar Tahun Lima yang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan yang dipilih daripada sebuah sekolah di daerah Kulaijaya, Johor. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian SPSS 21.0. Hasil analisis menunjukkan peningkatan skor min markah bagi pelajar kumpulan rawatan. Hasil analisis ujian-t (paired-sample-t-test) menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan skor min markah yang signifikan di antara ujian pra dan ujian pos bagi pelajar kumpulan rawatan selepas menggunakan Teknik “HunTTO Square” yang menggunakan pembelajaran secara konstruktivisme yang menerapkan elemen visual. Dapatan kajian ini menggambarkan peranan penting elemen visual dan pembelajaran secara konstruktivisme dalam mempengaruhi pencapaian Matematik di dalam bilik darjah.