Kesan teknik “hunTTO" square” terhadap pencapaian pelajar bagi mata pelajaran matematik di sekolah rendah
Ramai pelajar yang bermasalah dalam tajuk Pembahagian dengan dua digit nombor. Ini kerana pelajar sukar untuk menghasilkan sifir dua digit untuk menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan tajuk ini yang berpunca dari masalah visualisasi serta masalah pengajaran dan pembelajaran (PdP) konvensio...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1536/1/24p%20MOHAMAD%20NURIZWAN%20JUMIRAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1536/2/MOHAMAD%20NURIZWAN%20JUMIRAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1536/3/MOHAMAD%20NURIZWAN%20JUMIRAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Ramai pelajar yang bermasalah dalam tajuk Pembahagian dengan dua digit nombor.
Ini kerana pelajar sukar untuk menghasilkan sifir dua digit untuk menyelesaikan
soalan yang berkaitan dengan tajuk ini yang berpunca dari masalah visualisasi serta
masalah pengajaran dan pembelajaran (PdP) konvensional. Kajian kuasi
eksperimental ini bertujuan untuk mengetahui kesan penggunaan Teknik “HunTTO
Square” terhadap pencapaian pelajar bagi mata pelajaran Matematik di sekolah
rendah. Ujian Pra dan Ujian Pos digunakan untuk melihat perbezaan pencapaian
yang signifikan selepas menggunakan Teknik “HunTTO Square” yang menggunakan
pembelajaran secara konstruktivisme yang menerapkan elemen visual. Manakala
instrumen soal selidik pula digunakan untuk melihat persepsi pelajar selepas
menggunakan Teknik “HunTTO Square” yang menggunakan pembelajaran secara
konstruktivisme yang menerapkan elemen visual ini. Responden yang terlibat
dalam kajian ini ialah seramai 40 orang pelajar Tahun Lima yang dibahagikan
kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan yang dipilih
daripada sebuah sekolah di daerah Kulaijaya, Johor. Data yang diperoleh dianalisis
secara deskriptif menggunakan perisian SPSS 21.0. Hasil analisis menunjukkan
peningkatan skor min markah bagi pelajar kumpulan rawatan. Hasil analisis ujian-t
(paired-sample-t-test) menunjukkan bahawa wujudnya perbezaan skor min markah
yang signifikan di antara ujian pra dan ujian pos bagi pelajar kumpulan rawatan
selepas menggunakan Teknik “HunTTO Square” yang menggunakan pembelajaran
secara konstruktivisme yang menerapkan elemen visual. Dapatan kajian ini
menggambarkan peranan penting elemen visual dan pembelajaran secara
konstruktivisme dalam mempengaruhi pencapaian Matematik di dalam bilik darjah. |
---|