Kemahiran menvisualisasi ruang dalam kalangan pelajar bagi mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
Kajian ini bertujuan untuk melihat tahap keupayaan menvisualisasi ruang atau spatial visualisation bagi pelajar yang mengambil mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Aspek-aspek yang dikaji adalah untuk melihat tahap kemahiran menvisualisasi ruang berdasarkan imej mental, proses menvisualisasi da...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1636/1/24p%20FATIMAH%20BINTI%20ISMAIL.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1636/2/FATIMAH%20BINTI%20ISMAIL%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk melihat tahap keupayaan menvisualisasi ruang atau spatial
visualisation bagi pelajar yang mengambil mata pelajaran Pendidikan Seni Visual.
Aspek-aspek yang dikaji adalah untuk melihat tahap kemahiran menvisualisasi ruang
berdasarkan imej mental, proses menvisualisasi dan keupayaan menvisualisasi. Selain itu,
hubungan di antara pencapaian kemahiran menvisualisasi ruang dengan pencapaian
Peperiksaan Pertengahan Tahun Pendidikan Seni Visual dan perbezaan antara pelajar
lelaki dan pelajar perempuan terhadap tahap pencapaian kemahiran menvisualisasi ruang.
Reka bentuk kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah kajian kuantitatif. Ujian
Kemahiran Menvisualisasi Ruang atau Spatial Visualisation Ability Test Instrument
(SVATI) serta pencapaian Peperiksaan Pertengahan Tahun Pendidikan Seni Visual
merupakan instrumen yang telah digunakan. Kajian ini melibatkan 145 orang pelajar
tingkatan 4 SMK Datin Onn Jaafar, Batu Pahat, Johor yang mengambil mata pelajaran
Pendidikan Seni Visual. Seterusnya dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan
Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 20 untuk menganalisis skor min,
Kolerasi Pearson dan juga kaedah ujian-T (independent-sample-t-test). Daripada hasil
kajian mendapati bahawa tahap keupayaan menvisualisasi ruang imej mental, proses
menvisualisasi dan keupayaan menvisualisasi bagi keseluruhan responden berada pada
tahap baik dan terdapat hubungan positif yang sederhana di antara tahap kemahiran
menvisualisasi ruang dengan tahap pencapaian Peperiksaan Pertengahan Tahun
Pendidikan Seni Visual. Di samping itu, dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat
perbezaan yang signifikan antara kemahiran menvisualisasi ruang antara pelajar lelaki
dan pelajar perempuan. Hasil penyelidikan diharapkan dapat memberi kesedaran terhadap
kemahiran menvisualisasi ruang terhadap pelajar. |
---|