Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
Seiringan dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat, Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan pembelajaran melalui buku teks digital untuk memastikan pelajar tidak ketinggalan dalam perkembangan teknologi dalam pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi g...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1658/1/24p%20NUR%20FATIN%20FARIHA%20BINTI%20ZARWAWI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1658/2/NUR%20FATIN%20FARIHA%20BINTI%20ZARWAWI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Seiringan dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat, Kementerian Pendidikan
Malaysia telah melaksanakan pembelajaran melalui buku teks digital untuk memastikan
pelajar tidak ketinggalan dalam perkembangan teknologi dalam pendidikan. Oleh itu,
kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan
pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di
sekolah. Selain itu, kajian ini juga dijalankan juga untuk mengetahui kecenderungan
guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini
berbentuk kuantitatif dengan memilih kaedah deskriptif untuk digunakan dalam kajian
ini telah melibatkan guru-guru di sekolah yang melaksanakan pembelajaran melalui
buku teks digital. Borang soal selidik telah disebarkan kepada 75 sampel kajian yang
terlibat. Terdapat tiga buah sekolah yang terlibat dalam kajian ini iaitu Sekolah
Kebangsaan Telok Kalong, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dan Sekolah Kebangsaan
Kompleks Seberang Takir. Data kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistical
Packages For The Social Sciences 20.0 (SPSS) dengan menjalankan analisis deskriptif
iaitu nilai min dan sisihan piawai bagi persoalan kajian pertama, kedua dan ketiga.
Manakala bagi persoalan kajian keempat dianalisis menggunakan analisis korelasi
Spearman untuk mengetahui hubungan antara persepsi guru bagi aspek kesediaan,
penggunaan dan kemahuan dengan kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam
pembelajaran melalui buku teks digital. Hasil analisis mendapati pekali korelasi
menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan, sekaligus menunjukkan HO tidak
diterima. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mencapai objektif yang ditetapkan
tetapi pelaksanaannya masih ditahap kurang memuaskan dan masih memerlukan
penambahbaikan di masa akan datang. |
---|