Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana penerapan ciri-ciri guru berkesan di kalangan pelajar sarjana Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV) dari Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas semasa menjalani latihan mengajar ser...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Malik, Norfazila
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2025/1/24p%20NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2025/2/NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2025/3/NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2025
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.20252021-10-31T01:10:51Z Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM 2013-01 Abdul Malik, Norfazila LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana penerapan ciri-ciri guru berkesan di kalangan pelajar sarjana Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV) dari Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas semasa menjalani latihan mengajar serta faktor yang paling dominan. Keduanya, kajian ini adalah untuk melihat tahap persepsi pelajar terhadap ciri-ciri guru berkesan pada guru pelatih dan menentukan sama ada terdapat perbezaan dalam memberi persepsi berdasarkan perbezaan jantina. Kajian ini adalah berbentuk kuantitatif. Kajian ini dijalankan di politeknik premier di Malaysia. Data instrumen yang hendak dikaji diperolehi daripada edaran borang soal selidik. Responden adalah terdiri daripada 182 orang pelajar politeknik dimana terdapat pelajar sarjana FPTV yang sedang menjalani latihan mengajar. Seramai lapan orang pensyarah pelatih telah dipilih secara rawak untuk menjadi sampel penilaian oleh responden. Data yang diperolehi akan di analisis dengan menggunakan pendekatan Rasch dan perisian winsteps 3.69.1.11. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.98. Dapatan kajian mendapati faktor kebolehan pensyarah kaya ilmu pengetahuan merupakan faktor yang paling dominan dengan nilai min logit -0.13. Dapatan kajian menunjukkan tahap persepi pelajar terhadap ciri-ciri guru berkesan dalam kalangan pensyarah pelatih adalah tinggi. Dari segi memberi persepsi terhadap penyarah pelatih berdasarkan ciri-ciri guru berkesan didapati tidak terdapat perbezaan dalam memberi persepsi walaupun berbeza jantina. Pensyarah pelatih dari UTHM telah menerapkan ciri-ciri guru berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar kerana berdasarkan dapatan kajian secara keseluruhannya responden menunjukkan tahap persetujuan yang tinggi (skor min 4.25). Ini menunjukkan bahawa pensyarah pelatih telah mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan dari segi pedagogi, psikologi semasa menjalani latihan mengajar. 2013-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2025/ http://eprints.uthm.edu.my/2025/1/24p%20NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2025/2/NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2025/3/NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Abdul Malik, Norfazila
Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana penerapan ciri-ciri guru berkesan di kalangan pelajar sarjana Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV) dari Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kelas semasa menjalani latihan mengajar serta faktor yang paling dominan. Keduanya, kajian ini adalah untuk melihat tahap persepsi pelajar terhadap ciri-ciri guru berkesan pada guru pelatih dan menentukan sama ada terdapat perbezaan dalam memberi persepsi berdasarkan perbezaan jantina. Kajian ini adalah berbentuk kuantitatif. Kajian ini dijalankan di politeknik premier di Malaysia. Data instrumen yang hendak dikaji diperolehi daripada edaran borang soal selidik. Responden adalah terdiri daripada 182 orang pelajar politeknik dimana terdapat pelajar sarjana FPTV yang sedang menjalani latihan mengajar. Seramai lapan orang pensyarah pelatih telah dipilih secara rawak untuk menjadi sampel penilaian oleh responden. Data yang diperolehi akan di analisis dengan menggunakan pendekatan Rasch dan perisian winsteps 3.69.1.11. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini adalah 0.98. Dapatan kajian mendapati faktor kebolehan pensyarah kaya ilmu pengetahuan merupakan faktor yang paling dominan dengan nilai min logit -0.13. Dapatan kajian menunjukkan tahap persepi pelajar terhadap ciri-ciri guru berkesan dalam kalangan pensyarah pelatih adalah tinggi. Dari segi memberi persepsi terhadap penyarah pelatih berdasarkan ciri-ciri guru berkesan didapati tidak terdapat perbezaan dalam memberi persepsi walaupun berbeza jantina. Pensyarah pelatih dari UTHM telah menerapkan ciri-ciri guru berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar kerana berdasarkan dapatan kajian secara keseluruhannya responden menunjukkan tahap persetujuan yang tinggi (skor min 4.25). Ini menunjukkan bahawa pensyarah pelatih telah mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan dari segi pedagogi, psikologi semasa menjalani latihan mengajar.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abdul Malik, Norfazila
author_facet Abdul Malik, Norfazila
author_sort Abdul Malik, Norfazila
title Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM
title_short Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM
title_full Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM
title_fullStr Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM
title_full_unstemmed Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan Pelajar Sarjana UTHM
title_sort penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan pelajar sarjana uthm
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2013
url http://eprints.uthm.edu.my/2025/1/24p%20NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2025/2/NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2025/3/NORFAZILA%20ABDUL%20MALIK%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830899765936128