Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM

Perkembangan pendidikan begitu pesat, mencabar dan canggih, memerlukan perhatian serius dalam kalangan guru. Maka tugas sebagai bakal guru di Malaysia kini kian mencabar. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan khusus untuk mengenal pasti kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekani...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nordin, Norhuzayanti
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2029/1/24p%20NORHUZAYANTI%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2029/2/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2029/3/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2029
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.20292021-10-31T01:13:44Z Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM 2013-01 Nordin, Norhuzayanti LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Perkembangan pendidikan begitu pesat, mencabar dan canggih, memerlukan perhatian serius dalam kalangan guru. Maka tugas sebagai bakal guru di Malaysia kini kian mencabar. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan khusus untuk mengenal pasti kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar kursus kemahiran Teknikal di sekolah menengah. Ini adalah kerana keseluruhan bakal guru DPLI dalam kumpulan ini mempunyai latar belakang pendidikan yang pelbagai iaitu bidang kimia, fizik, dan biologi yang tidak berkaitan dalam bidang teknikal. Kajian ini melibatkan 145 orang yang dipilih secara rawak daripada jumlah populasi seramai 245 orang guru DPLI. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah boring soal selidik. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Social Science (SPSS) dan dipersembahkan dalam kekerapan dan peratusan. Dapatan kajian mendapati bahawa kebanyakan guru bersedia untuk mengajar subjek elektro mekanikal di sekolah dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap. Hubungan di antara ketiga-tiga aspek kesediaan adalah berkorelasi secara sederhana iaitu p< 0, r=0.943 dan tidak terdapat perbezaan signifikan antara lelaki dan perempuan dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap. 2013-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2029/ http://eprints.uthm.edu.my/2029/1/24p%20NORHUZAYANTI%20NORDIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2029/2/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2029/3/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
Nordin, Norhuzayanti
Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
description Perkembangan pendidikan begitu pesat, mencabar dan canggih, memerlukan perhatian serius dalam kalangan guru. Maka tugas sebagai bakal guru di Malaysia kini kian mencabar. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan khusus untuk mengenal pasti kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar kursus kemahiran Teknikal di sekolah menengah. Ini adalah kerana keseluruhan bakal guru DPLI dalam kumpulan ini mempunyai latar belakang pendidikan yang pelbagai iaitu bidang kimia, fizik, dan biologi yang tidak berkaitan dalam bidang teknikal. Kajian ini melibatkan 145 orang yang dipilih secara rawak daripada jumlah populasi seramai 245 orang guru DPLI. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah boring soal selidik. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Social Science (SPSS) dan dipersembahkan dalam kekerapan dan peratusan. Dapatan kajian mendapati bahawa kebanyakan guru bersedia untuk mengajar subjek elektro mekanikal di sekolah dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap. Hubungan di antara ketiga-tiga aspek kesediaan adalah berkorelasi secara sederhana iaitu p< 0, r=0.943 dan tidak terdapat perbezaan signifikan antara lelaki dan perempuan dari aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Nordin, Norhuzayanti
author_facet Nordin, Norhuzayanti
author_sort Nordin, Norhuzayanti
title Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
title_short Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
title_full Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
title_fullStr Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
title_full_unstemmed Kesediaan bakal guru DPLI terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
title_sort kesediaan bakal guru dpli terhadap kursus elektromekanikal untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di uthm
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2013
url http://eprints.uthm.edu.my/2029/1/24p%20NORHUZAYANTI%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2029/2/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2029/3/NORHUZAYANTI%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830900506230784