Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan

Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kepuasan pelajar berdasarkan aspek dalam pendidikan Lean di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Menurut pendidikan Lean, terdapat 4 aspek utama iaitu aspek maklumat, aspek aset, aspek proses dan aspek sumber manusia. Data dianalisis menggunakan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sabri, Nur Hafizah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2043/1/24p%20NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/2/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/3/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2043
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.20432021-10-31T01:26:24Z Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan 2013-01 Mohd Sabri, Nur Hafizah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kepuasan pelajar berdasarkan aspek dalam pendidikan Lean di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Menurut pendidikan Lean, terdapat 4 aspek utama iaitu aspek maklumat, aspek aset, aspek proses dan aspek sumber manusia. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dalam menganalisis data secara deskriptif, skor min dipilih untuk mendapatkan ukuran manakala bagi inferensi, ujian ANOVA digunakan bagi mencari perbezaan di antara umur dan juga semester pengajian. Data dikumpulkan menggunakan instrumen soal selidik yang melibatkan sampel kajian yang terdiri daripada 230 orang pelajar-pelajar Sarjana Pendidikan Teknik Dan Vokasional di mana populasinya seramai 290 orang. Data mentah dianalisis menggunakan pakej perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Hasil dari analisis data menunjukkan tahap kepuasan pelajar terhadap keempat-empat aspek pendidikan Lean adalah sederhana. Dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kepuasan pelajar mengikut umur dan juga semester pengajian secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, dapatan menunjukkan terdapat perbezaan dari aspek aset di antara pelajar semester 2 dengan pelajar semester 3. 2013-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2043/ http://eprints.uthm.edu.my/2043/1/24p%20NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2043/2/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2043/3/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Mohd Sabri, Nur Hafizah
Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
description Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kepuasan pelajar berdasarkan aspek dalam pendidikan Lean di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Menurut pendidikan Lean, terdapat 4 aspek utama iaitu aspek maklumat, aspek aset, aspek proses dan aspek sumber manusia. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Dalam menganalisis data secara deskriptif, skor min dipilih untuk mendapatkan ukuran manakala bagi inferensi, ujian ANOVA digunakan bagi mencari perbezaan di antara umur dan juga semester pengajian. Data dikumpulkan menggunakan instrumen soal selidik yang melibatkan sampel kajian yang terdiri daripada 230 orang pelajar-pelajar Sarjana Pendidikan Teknik Dan Vokasional di mana populasinya seramai 290 orang. Data mentah dianalisis menggunakan pakej perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Hasil dari analisis data menunjukkan tahap kepuasan pelajar terhadap keempat-empat aspek pendidikan Lean adalah sederhana. Dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kepuasan pelajar mengikut umur dan juga semester pengajian secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, dapatan menunjukkan terdapat perbezaan dari aspek aset di antara pelajar semester 2 dengan pelajar semester 3.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohd Sabri, Nur Hafizah
author_facet Mohd Sabri, Nur Hafizah
author_sort Mohd Sabri, Nur Hafizah
title Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_short Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_full Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_fullStr Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_full_unstemmed Perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
title_sort perlaksanaan prinsip lean dalam pendidikan
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2013
url http://eprints.uthm.edu.my/2043/1/24p%20NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/2/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2043/3/NUR%20HAFIZAH%20MOHD%20SABRI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830903212605440