Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL

Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL) merupakan satu bentuk pengiktirafan kepada pembelajaran dan pengalaman terdahulu yang memberi nilai taraf seseorang individu melalui proses penilaian kesetaraan. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menentukan dan membangunkan deskri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saparwan, Norfaezah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2076/1/NORFAEZAH%20BINTI%20SAPARWAN%2024%20.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2076
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.20762022-02-03T01:46:36Z Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL 2015-06 Saparwan, Norfaezah HD4801-8943 Labor. Work. Working class Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL) merupakan satu bentuk pengiktirafan kepada pembelajaran dan pengalaman terdahulu yang memberi nilai taraf seseorang individu melalui proses penilaian kesetaraan. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menentukan dan membangunkan deskripsi setiap tahap kelayakan dalam Kerangka Kelayakan Malaysia (KKM) yang boleh dicadangkan untuk digunakan bagi penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dengan bidang akademik bagi proses APEL serta mereka bentuk kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dengan bidang akademik melalui sistem APEL. Melalui penilaian kesetaraan ini dapat memudahkan laluan individu dari bidang kemahiran bagi melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dalam bidang akademik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang mana ia melibatkan kaedah penerokaan melalui instrumen dokumen analisis, temu bual serta kaedah tinjauan deskriptif melalui instrumen soal selidik telah digunakan dalam kajian ini. Seramai 54 orang responden yang terdiri daripada beberapa buah institusi iaitu UTHM, ADTEC, KKTM dan IKBN terlibat sebagai responden kajian untuk menjawab borang soal selidik dan seramai tiga orang responden telah ditemu bual bagi mengukuhkan hasil dapatan kajian. Data yang dikumpulkan kemudiannya di analisis menggunakan perisian Statistik Package for Social Science 20.0 (SPSS 20.0). Dapatan kajian mendapati kesemua item yang menghuraikan deskripsi setiap tahap kelayakan dalam Kerangka Kelayakan Malaysia yang dicadangkan dalam kajian ini sangat sesuai bagi menghuraikan hasil pembelajaran bagi setiap tahap mengikut domain pengetahuan, kemahiran dan keterampilan. Sebuah kerangka penilaian kesetaraan telah dihasilkan dengan berbantukan maklum balas responden dan sintesis dapatan kajian. Kerangka tersebut melibatkan penilaian kesetaraan antara modul kemahiran dan kursus akademik di pengajian tinggi berdasarkan (indikator) dua elemen iaitu (i) tahap dan kandungan berdasarkan kepada hasil pembelajaran. Kata kunci : Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL), Penilaian kesetaraan, Tahap kelayakan, Kerangka Kelayakan Malaysia (KKM). 2015-06 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2076/ http://eprints.uthm.edu.my/2076/1/NORFAEZAH%20BINTI%20SAPARWAN%2024%20.pdf text en public mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
topic HD4801-8943 Labor
Work
Working class
spellingShingle HD4801-8943 Labor
Work
Working class
Saparwan, Norfaezah
Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL
description Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL) merupakan satu bentuk pengiktirafan kepada pembelajaran dan pengalaman terdahulu yang memberi nilai taraf seseorang individu melalui proses penilaian kesetaraan. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menentukan dan membangunkan deskripsi setiap tahap kelayakan dalam Kerangka Kelayakan Malaysia (KKM) yang boleh dicadangkan untuk digunakan bagi penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dengan bidang akademik bagi proses APEL serta mereka bentuk kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dengan bidang akademik melalui sistem APEL. Melalui penilaian kesetaraan ini dapat memudahkan laluan individu dari bidang kemahiran bagi melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dalam bidang akademik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang mana ia melibatkan kaedah penerokaan melalui instrumen dokumen analisis, temu bual serta kaedah tinjauan deskriptif melalui instrumen soal selidik telah digunakan dalam kajian ini. Seramai 54 orang responden yang terdiri daripada beberapa buah institusi iaitu UTHM, ADTEC, KKTM dan IKBN terlibat sebagai responden kajian untuk menjawab borang soal selidik dan seramai tiga orang responden telah ditemu bual bagi mengukuhkan hasil dapatan kajian. Data yang dikumpulkan kemudiannya di analisis menggunakan perisian Statistik Package for Social Science 20.0 (SPSS 20.0). Dapatan kajian mendapati kesemua item yang menghuraikan deskripsi setiap tahap kelayakan dalam Kerangka Kelayakan Malaysia yang dicadangkan dalam kajian ini sangat sesuai bagi menghuraikan hasil pembelajaran bagi setiap tahap mengikut domain pengetahuan, kemahiran dan keterampilan. Sebuah kerangka penilaian kesetaraan telah dihasilkan dengan berbantukan maklum balas responden dan sintesis dapatan kajian. Kerangka tersebut melibatkan penilaian kesetaraan antara modul kemahiran dan kursus akademik di pengajian tinggi berdasarkan (indikator) dua elemen iaitu (i) tahap dan kandungan berdasarkan kepada hasil pembelajaran. Kata kunci : Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL), Penilaian kesetaraan, Tahap kelayakan, Kerangka Kelayakan Malaysia (KKM).
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Saparwan, Norfaezah
author_facet Saparwan, Norfaezah
author_sort Saparwan, Norfaezah
title Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL
title_short Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL
title_full Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL
title_fullStr Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL
title_full_unstemmed Kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses APEL
title_sort kerangka penelitian kesetaraan antara bidang kemahiran dan bidang akademik bagi proses apel
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2015
url http://eprints.uthm.edu.my/2076/1/NORFAEZAH%20BINTI%20SAPARWAN%2024%20.pdf
_version_ 1747830905916882944