Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal
Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa m...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2353/1/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2353/2/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2353/3/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2353 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.23532021-10-31T07:20:03Z Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal 2008-10 Omar, Azhanie LB3602-3640 School life. Student manners and customs Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa menjalankan keija amali di makmal. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana pelajar dan pensyarah menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Seramai 226 orang pelajar Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) menjadi responden dalam kajian ini. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini di samping temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen sokongan. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 12.0 bagi mendapatkan min, sisihan piawai dan inferensi ANOVA manakala analisis kandungan bagi data temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar menerapkan kesemua nilai murni yang terlibat dalam kajian ini. Walau bagaimanapun didapati hanya sebahagian sahaja pensyarah menerapkan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Oleh yang demikian, pengkaji mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan pensyarah dan pelajar menerapkan nilai-nilai murni antaranya ialah pihak Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) perlu membuat penyeliaan dari masa ke semasa bagi memastikan pensyarah dan pelajar bersama-sama menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. 2008-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2353/ http://eprints.uthm.edu.my/2353/1/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2353/2/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2353/3/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB3602-3640 School life Student manners and customs |
spellingShingle |
LB3602-3640 School life Student manners and customs Omar, Azhanie Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal |
description |
Nilai murni ialah nilai yang menjadi asas kepada pembentukan akhlak dan amat penting untuk diserapkan kepada setiap individu khususnya kepada golongan pelajar. Namun demikian menurut kajian-kajian lepas, nilai murni masih kurang diterapkan dengan memuaskan dalam kalangan pelajar terutamanya semasa menjalankan keija amali di makmal. Oleh yang demikian kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh mana pelajar dan pensyarah menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Seramai 226 orang pelajar Saijana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) menjadi responden dalam kajian ini. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini di samping temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen sokongan. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 12.0 bagi mendapatkan min, sisihan piawai dan inferensi ANOVA manakala analisis kandungan bagi data temu bual dan pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar menerapkan kesemua nilai murni yang terlibat dalam kajian ini. Walau bagaimanapun didapati hanya sebahagian sahaja pensyarah menerapkan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. Oleh yang demikian, pengkaji mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan pensyarah dan pelajar menerapkan nilai-nilai murni antaranya ialah pihak Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) perlu membuat penyeliaan dari masa ke semasa bagi memastikan pensyarah dan pelajar bersama-sama menerapkan nilai-nilai murni semasa proses pengajaran dan pembelajaran di makmal. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Omar, Azhanie |
author_facet |
Omar, Azhanie |
author_sort |
Omar, Azhanie |
title |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal |
title_short |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal |
title_full |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal |
title_fullStr |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal |
title_full_unstemmed |
Penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar Sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa Menjalankan amali di makmal |
title_sort |
penerapan nilai-nilaimurnidalam kalangan pelajar sarjana muda pendidikan teknik dan vokasional semasa menjalankan amali di makmal |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2353/1/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2353/2/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2353/3/AZHANIE%20BINTI%20OMAR%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830943890014208 |