Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan

Satu aspek terpenting vang ditekankan dalam perlaksanaan kurikulum di peringkat sekolah adalah menerapkan penghavatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral vang mumi dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian ini berhasrat untuk mengenai past, sama ada pensyarah-pensyarah di institusi pengajian tingg...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nazeri, Nour Azira
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2422/1/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2422/2/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2422/3/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2422
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.24222021-11-01T00:56:47Z Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan 2001-09 Nazeri, Nour Azira LC251-318 Moral education. Character building Satu aspek terpenting vang ditekankan dalam perlaksanaan kurikulum di peringkat sekolah adalah menerapkan penghavatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral vang mumi dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian ini berhasrat untuk mengenai past, sama ada pensyarah-pensyarah di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia turut melaksanakan perkara yang sama dalam proses pengajaran dan pembelaiaran mereka, seperti yang diamalkan oleh tenaga pengajar di peringkat sekolah-sekolah menengah dan rendah di negara ini. Bagi tujuan kajian ini, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dipilih sebagai sampel institusi bagi mewakili institusi pengajian tinggi awam yang lain di negara ini. Soal selidik telah diedarkan kepada kalangan 63 responden, terdiri danpada tenaga akademik di Fakulti Teknologi Kejuruteraan di KUiTTHO. Kajian ini memilih prosedur deskriptif dan data-data yang telah dianalisis menunjukkan responden turut memberikan keutamaan dalam menerapkan ciri-ciri penghayatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang murm dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kuliah. Adalah meniadi harapan semoga dapatan kajian ini dapat membantu pihak institusi penga|ian tinggi dalam meningkatkan proses penerapan nilai etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang mumi merentasi kurikulum akademik. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2422/ http://eprints.uthm.edu.my/2422/1/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2422/2/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2422/3/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC251-318 Moral education
Character building
spellingShingle LC251-318 Moral education
Character building
Nazeri, Nour Azira
Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
description Satu aspek terpenting vang ditekankan dalam perlaksanaan kurikulum di peringkat sekolah adalah menerapkan penghavatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral vang mumi dalam pengajaran dan pembelajaran Kajian ini berhasrat untuk mengenai past, sama ada pensyarah-pensyarah di institusi pengajian tinggi awam di Malaysia turut melaksanakan perkara yang sama dalam proses pengajaran dan pembelaiaran mereka, seperti yang diamalkan oleh tenaga pengajar di peringkat sekolah-sekolah menengah dan rendah di negara ini. Bagi tujuan kajian ini, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dipilih sebagai sampel institusi bagi mewakili institusi pengajian tinggi awam yang lain di negara ini. Soal selidik telah diedarkan kepada kalangan 63 responden, terdiri danpada tenaga akademik di Fakulti Teknologi Kejuruteraan di KUiTTHO. Kajian ini memilih prosedur deskriptif dan data-data yang telah dianalisis menunjukkan responden turut memberikan keutamaan dalam menerapkan ciri-ciri penghayatan etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang murm dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik-bilik kuliah. Adalah meniadi harapan semoga dapatan kajian ini dapat membantu pihak institusi penga|ian tinggi dalam meningkatkan proses penerapan nilai etika kebangsaan dan nilai-nilai moral yang mumi merentasi kurikulum akademik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Nazeri, Nour Azira
author_facet Nazeri, Nour Azira
author_sort Nazeri, Nour Azira
title Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
title_short Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
title_full Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
title_fullStr Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
title_full_unstemmed Kajian terhadap pelaksanaan "Nilai Murni Merentasi Kurikulum" di KUiTTHO: satu kajian di kalangan pensyarah Fakulti Teknologi Kejuruteraan
title_sort kajian terhadap pelaksanaan "nilai murni merentasi kurikulum" di kuittho: satu kajian di kalangan pensyarah fakulti teknologi kejuruteraan
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/2422/1/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2422/2/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2422/3/NOUR%20AZIRA%20BINTI%20NAZERI%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830952924545024