Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal

Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh memp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Awang, Roslan
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2429/1/ROSLAN%20AWANG%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2429/2/ROSLAN%20AWANG%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2429/3/ROSLAN%20AWANG%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2429
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.24292021-11-01T01:01:47Z Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal 2001-09 Awang, Roslan LC189-214.53 Educational sociology Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa, jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar. Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80 orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga. Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang menyediakan suasana dan kemudahan yang sama. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2429/ http://eprints.uthm.edu.my/2429/1/ROSLAN%20AWANG%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2429/2/ROSLAN%20AWANG%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2429/3/ROSLAN%20AWANG%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC189-214.53 Educational sociology
spellingShingle LC189-214.53 Educational sociology
Awang, Roslan
Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
description Selain daripada mengendalikan fungsi pendidikan, sekolah juga diberikan peranan bagi menyediakan tenaga mahir untuk memenuhi keperluan ekonomi negara. Sekolah aliran teknikal dilihat sebagai satu institusi khusus yang memainkan peranan tersebut. Namun begitu, terdapat pelbagai faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar aliran teknikal ini. Tahap sosioekonomi keluarga telah dikenalpasti antara faktor yang boleh mempengaruhi pencapaian pelajar. Kajian ini dilakukan untuk mendapatkan perkaitan di antara tahap sosioekonomi keluarga seperti tahap pendidikan bapa, jumlah pendapatan dan saiz keluarga terhadap pencapaian akademik pelajar. Sampel kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5 yang menetap di asrama Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu. Pelajar ini dipilih kerana mereka mendapat kemudahan dan persekitaran pembelajaran yang sama. Seramai 80 orang pelajar dalam jurusan teknikal dipilih secara rawak mudah. Keputusan kajian mendapati bahawa hanya saiz keluarga mempunyai korelasi yang tinggi berbanding tahap pencapaian akademik bapa dan jumlah pendapatan keluarga. Ini menunjukkan bahawa faktor saiz keluarga memberikan impak secara langsung kepada pencapaian pelajar walaupun mereka menetap di asrama yang menyediakan suasana dan kemudahan yang sama.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Awang, Roslan
author_facet Awang, Roslan
author_sort Awang, Roslan
title Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
title_short Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
title_full Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
title_fullStr Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
title_full_unstemmed Perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan Pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
title_sort perkaitan di antara status sosioekonomi keluarga dengan pencapaian akademik pelajar aliran teknikal
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/2429/1/ROSLAN%20AWANG%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2429/2/ROSLAN%20AWANG%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2429/3/ROSLAN%20AWANG%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830953899720704