Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan
pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini
dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan
usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal
selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah.
Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang
telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical
Packagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turnt
menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan
memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa
golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam
mengulUskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran
komunikasi tidak fomlal berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan
ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama
untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa te11ta11g pemiagaan. Berdasarkan
penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan
penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubu11ga11
dua hula dalam proses komunikasi. Maldumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan
sebagai satu ama1an. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu
pem~1e~tukan proses komunikasi yang berkesan di persekitaran tempat kerja serta
menJadl pemangkin kepada peningkatan produktiviti dan keuntungan. |
---|