Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2442 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.24422021-11-01T01:06:03Z Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan 2004-03 Zainal, Rina Ilyana HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah. Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical Packagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turnt menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam mengulUskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran komunikasi tidak fomlal berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa te11ta11g pemiagaan. Berdasarkan penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubu11ga11 dua hula dalam proses komunikasi. Maldumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan sebagai satu ama1an. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu pem~1e~tukan proses komunikasi yang berkesan di persekitaran tempat kerja serta menJadl pemangkin kepada peningkatan produktiviti dan keuntungan. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2442/ http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
HF5410-5417.5 Marketing Distribution of products |
spellingShingle |
HF5410-5417.5 Marketing Distribution of products Zainal, Rina Ilyana Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
description |
Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan
pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini
dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan
usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal
selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah.
Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang
telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical
Packagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turnt
menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan
memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa
golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam
mengulUskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran
komunikasi tidak fomlal berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan
ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama
untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa te11ta11g pemiagaan. Berdasarkan
penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan
penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubu11ga11
dua hula dalam proses komunikasi. Maldumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan
sebagai satu ama1an. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu
pem~1e~tukan proses komunikasi yang berkesan di persekitaran tempat kerja serta
menJadl pemangkin kepada peningkatan produktiviti dan keuntungan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Zainal, Rina Ilyana |
author_facet |
Zainal, Rina Ilyana |
author_sort |
Zainal, Rina Ilyana |
title |
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
title_short |
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
title_full |
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
title_fullStr |
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
title_full_unstemmed |
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
title_sort |
amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830955135991808 |