Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan

Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zainal, Rina Ilyana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2442
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.24422021-11-01T01:06:03Z Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan 2004-03 Zainal, Rina Ilyana HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah. Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical Packagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turnt menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam mengulUskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran komunikasi tidak fomlal berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa te11ta11g pemiagaan. Berdasarkan penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubu11ga11 dua hula dalam proses komunikasi. Maldumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan sebagai satu ama1an. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu pem~1e~tukan proses komunikasi yang berkesan di persekitaran tempat kerja serta menJadl pemangkin kepada peningkatan produktiviti dan keuntungan. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2442/ http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HF5410-5417.5 Marketing
Distribution of products
spellingShingle HF5410-5417.5 Marketing
Distribution of products
Zainal, Rina Ilyana
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
description Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di ka]angan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, lohor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah. Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical Packagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turnt menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam mengulUskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran komunikasi tidak fomlal berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa te11ta11g pemiagaan. Berdasarkan penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubu11ga11 dua hula dalam proses komunikasi. Maldumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan sebagai satu ama1an. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu pem~1e~tukan proses komunikasi yang berkesan di persekitaran tempat kerja serta menJadl pemangkin kepada peningkatan produktiviti dan keuntungan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Zainal, Rina Ilyana
author_facet Zainal, Rina Ilyana
author_sort Zainal, Rina Ilyana
title Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_short Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_full Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_fullStr Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_full_unstemmed Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_sort amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/2442/1/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2442/2/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2442/3/RINA%20ILYANA%20BINTI%20ZAINAL%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830955135991808