Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam s...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English English English |
出版: |
2004
|
主题: | |
在线阅读: | http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi
masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti
pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap
kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam sekitar
diberikan. namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian. Lantaran itu timbul
persoalan. mampukah kurikulum sedia ada memupuk dan menerapkan kesedaran
pelajar terhadap alam sekitar. Kajian yang dijalankan berbentuk tinjauan terhadap
keberkesanan kurikulum mata pelajaran yang berkaitan dengan alam sekitar yang
disampaikan kepada pelajar. Responden kajian ini terdiri daripada dua orang
pensyarah dan 37 orang pelajar di Politeknik Ungku Omar yang mengambil bahagian
dalam mata pelajaran tersebut. Rekabentuk kajian secara gabungan kuantitatif dan
kualitatif digunakan dan instrumen yang digunakan ialah borang soal-selidik. temu
bual dan juga pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan tahap kesedaran dan
kefahaman di kalangan pelajar adalah baik dan kurikulum Kejuruteraan Awam yang
berkaitan dengan alam sekitar berkesan dalam memberikan kesedaran kepada pam
pelajar di politeknik tersebut. Di akhir kajian. beberapa cadangan dapat dibcntuk
dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam mata pclajaran 31am
sekitar bagi mewujudkan kesedaran di kalangan pclajar tentang pentingnya alam
sekitar dipelihara. |
---|